SPS-023-19488/10 - Stanowisko MPiPS w sprawie zatrudnienia pracowniczego w formie telepracy oraz związanych z tym przepisów bhp

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2011 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-19488/10 Stanowisko MPiPS w sprawie zatrudnienia pracowniczego w formie telepracy oraz związanych z tym przepisów bhp

Nawiązując do interpelacji panów posłów Tadeusza Arkita i Witolda Kochana, przekazanej przy piśmie z dnia 30 listopada 2010 r., znak: SPS-023-19488/10, w sprawie zatrudnienia pracowniczego w formie telepracy oraz związanych z tym przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, uprzejmie wyjaśniam.

Przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy specyficzne dla wykonywania pracy w formie telepracy zawarte są w szczególności w art. 6714 i 6717 Kodeksu pracy. Wynika z nich, że pracodawca realizuje wobec telepracownika, w zakresie wynikającym z rodzaju i warunków wykonywanej pracy, obowiązki określone w dziale dziesiątym Kodeksu pracy: Bezpieczeństwo i higiena pracy. Pracodawca jest m.in. zobowiązany (zgodnie z art. 207 § 2 k.p.) zapewnić telepracownikowi bezpieczne i higieniczne warunki pracy, w szczególności poprzez:

- właściwą organizację pracy,

- zapewnienie przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Aby zrealizować powyższe obowiązki, pracodawca powinien m.in. przeprowadzać kontrolę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w miejscu wykonywania pracy (w porozumieniu z telepracownikiem). Wyniki kontroli, a także wyniki oceny ryzyka zawodowego związanego z pracą powinny stanowić podstawę do dopuszczenia do wykonywania pracy na określonym stanowisku pracy. Na pracodawcy ciążą również obowiązki dotyczące w szczególności szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz profilaktycznej ochrony zdrowia.

Należy także dodać, że przepisy regulujące przeprowadzanie przez pracodawcę kontroli wykonywania pracy przez telepracownika w domu (mieszkaniu) pracownika muszą być stosowane z zachowaniem konstytucyjnego prawa każdego człowieka do ochrony prawnej życia prywatnego i rodzinnego (art. 47 Konstytucji RP) oraz do nienaruszalności mieszkania (art. 50 Konstytucji RP). Z tego powodu w art. 6714 § 3 zdanie drugie Kodeksu pracy wyraźnie zaznaczono, że wykonywanie czynności kontrolnych przez pracodawcę nie może naruszać prywatności telepracownika i jego rodziny ani utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych w sposób zgodny z ich przeznaczeniem.

Należy zauważyć, że przepisy Kodeksu pracy dotyczące telepracy stanowią realizację porozumienia krajowych partnerów społecznych dotyczącego telepracy z dnia 10 czerwca 2005 r. implementującego europejskie ramowe porozumienie w sprawie telepracy z dnia 16 lipca 2002 r., w którym określono podstawowe zasady organizowania pracy w formie telepracy, jakie powinny być stosowane w Polsce.

Niezależnie od powyższych wyjaśnień uprzejmie informuję, że w związku z problemami zgłoszonymi w interpelacji zostanie skierowany wniosek do Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych o dokonanie analizy istniejących rozwiązań prawnych dotyczących telepracy przez Zespół problemowy ds. prawa pracy i układów zbiorowych.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl