SPS-023-19042/10 - Stanowisko MPiPS w sprawie zmiany sytuacji prawnej zachęcającej pracodawców do zatrudniania osób działających w ochotniczych strażach pożarnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 listopada 2010 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-19042/10 Stanowisko MPiPS w sprawie zmiany sytuacji prawnej zachęcającej pracodawców do zatrudniania osób działających w ochotniczych strażach pożarnych.

W odpowiedzi na interpelację pana posła Henryka Milcarza w sprawie zmiany sytuacji prawnej zachęcającej pracodawców do zatrudniania osób działających w ochotniczych strażach pożarnych, przesłaną przy piśmie z dnia 20 października br., znak: SPS-023-19042/10, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. Nr 60, poz. 281, z późn. zm.) pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika od pracy, jeżeli obowiązek taki wynika z Kodeksu pracy, z przepisów wykonawczych do Kodeksu pracy albo z innych przepisów prawa. Obowiązek zwolnienia od pracy pracownika będącego członkiem ochotniczej straży pożarnej wynika z § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. W myśl tego przepisu pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika będącego członkiem ochotniczej straży pożarnej na czas niezbędny do uczestniczenia w działaniach ratowniczych i do wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu, a także, w wymiarze nieprzekraczającym łącznie 6 dni w ciągu roku kalendarzowego, na szkolenie pożarnicze. Zwolnienie pracownika od pracy w razie konieczności udziału w akcji ratowniczej następuje w trybie przyjętym przez służbę ratowniczą odpowiednią do organizowania takich akcji, zaś w celu uczestniczenia w szkoleniu pożarniczym na podstawie wniosku właściwej terytorialnie jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej. Czas koniecznego wypoczynku pracownika po zakończeniu akcji ratowniczej ustala osoba, która kierowała taką akcją (§ 11 ust. 2 rozporządzenia).

Jednocześnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z późn. zm.) wynika, iż członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny; jego wysokość ustala rada gminy w drodze uchwały. Zatem wprawdzie pracodawca jest obowiązany udzielić pracownikowi zwolnienia od pracy, ale nie musi za ten czas wypłacać pracownikowi wynagrodzenia za pracę (tak jak w przypadku wielu innych zwolnień od pracy). W razie skorzystania przez pracownika ze zwolnienia od pracy, o którym mowa, pracodawca wydaje jedynie zaświadczenie określające wysokość utraconego wynagrodzenia za czas tego zwolnienia w celu uzyskania przez pracownika od właściwego organu rekompensaty pieniężnej z tego tytułu - w wysokości i na warunkach przewidzianych w odrębnych przepisach, chyba że obowiązujące u danego pracodawcy przepisy prawa pracy przewidują zachowanie przez pracownika prawa do wynagrodzenia za czas zwolnienia (§ 16 ust. 2 rozporządzenia). Należy też stwierdzić, że do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej nie docierają sygnały o nadmiernej uciążliwości zwolnień od pracy przysługujących członkom ochotniczych straży pożarnych. W związku z powyższym obecnie nie są planowane żadne prace legislacyjne nad zmianą stanu prawnego w tym zakresie.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl