SPS-023-1837/06 - Opodatkowanie darowizn dokonywanych przez przedsiębiorców na rzecz osób fizycznych będących w potrzebie

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2006 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-1837/06 Opodatkowanie darowizn dokonywanych przez przedsiębiorców na rzecz osób fizycznych będących w potrzebie

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 1837 w sprawie obciążenia podatkiem VAT darowizn dokonywanych przez przedsiębiorców na rzecz osób fizycznych będących w potrzebie.

Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem Pana Marszałka z dnia 22 marca 2006 r., znak: SPS-023-1837/06, przy którym przekazana została interpelacja Pana Posła Grzegorza Tobiszowskiego w sprawie obciążenia podatkiem od towarów i usług darowizn dokonywanych przez przedsiębiorców na rzecz osób fizycznych w potrzebie, uprzejmie informuję:

W świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) nieodpłatne przekazanie towarów nie zawsze podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przekazanie przez podatnika towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, wyłącznie wtedy, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Mając na uwadze obowiązujące w tym zakresie przepisy o podatku od towarów i usług, nie w każdym przypadku podatnicy przekazujący towary na cele charytatywne są obowiązani do zapłaty z tego tytułu podatku należnego. Przyjęcie innej zasady prowadziłoby do sytuacji, w której towary przekazywane przez podatnika nie byłyby w ogóle opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Uregulowania dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług darowizn, przyjęte w prawodawstwie polskim, zgodne są uregulowaniami w tym zakresie zawartymi w Szóstej Dyrektywie Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC).

Odnosząc się natomiast do przedstawionego zagadnienia straty podatkowej, informuję, że stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (updop) - Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm. - straty w środkach obrotowych uznaje się za koszty uzyskania przychodów. Pragnę jednak zauważyć, że nie każda strata tego rodzaju u podatnika wynikająca z protokołu inwentarzowego może być "a priori" uznana za koszt podatkowy. Każde zatem zdarzenie gospodarcze polegające na utylizacji powinno być uzasadnione i indywidualnie rozpatrzone, nie ma bowiem w tym zakresie norm ogólnych. Na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów podatkowych nie mogą być zaliczane darowizny oraz ofiary wszelkiego rodzaju (art. 16 ust. 1 pkt 14 updop).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje odliczania od podstawy opodatkowania darowizn przekazanych bezpośrednio osobom fizycznym, jednakże umożliwia odliczanie od podstawy opodatkowania faktycznie dokonanych darowizn na rzecz organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, w wysokości nieprzekraczającej łącznie kwoty stanowiącej 10% dochodu (art. 18 ust. 1 pkt 1 i ust. 1a updop). Dotyczy to także darowizn przekazanych na rzecz stowarzyszeń, fundacji prowadzących charytatywną działalność polegającą na wspieraniu osób znajdujących się w ciężkiej sytuacji życiowej.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl