SPS-023-17081/13 - Stawka podatku od nieruchomości od garaży.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 czerwca 2013 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-17081/13 Stawka podatku od nieruchomości od garaży.

Różne stawki podatku od nieruchomości stosowane w odniesieniu do opodatkowania garaży na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) wynikają z ich odmiennej sytuacji faktycznej i prawnej, jak również z faktu, że w przepisach prawa garaż nie występuje jako rodzaj budynku. Zróżnicowanie w opodatkowaniu pomieszczeń pełniących funkcję garażu jest spowodowane ponadto tym, że w ustawie nie wymienia się kazuistycznie wszystkich możliwych, występujących w praktyce, przedmiotów opodatkowania wraz z przypisaniem im konkretnej stawki podatku od nieruchomości. Przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości jest bowiem budynek lub jego część (art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy), a nie zindywidualizowany obiekt pełniący określoną funkcję, w tym przypadku przeznaczony do przechowywania pojazdów mechanicznych. W konsekwencji różnice w opodatkowaniu mogą dotyczyć również innych obiektów niż garaże, w zależności od ich statusu.

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie stanowi zatem wyjątku w odniesieniu do garaży i nie stosuje wobec nich odmiennych reguł opodatkowania niż w przypadku innych przedmiotów opodatkowania, pomijając ich status prawny wynikający z odrębnych przepisów rangi ustawowej.

Powyższe stanowisko w zakresie opodatkowania garaży zostało zaprezentowane w interpretacji ogólnej ministra finansów z dnia 26 kwietnia 2012 r., nr PL/LS/833/40/SIA/12/122, która opublikowana została w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z 2012 r., poz. 20.

W piśmie tym przywołano m.in. uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 lutego 2012 r., sygn. akt II FPS 4/11, w której sąd uznał, że garaż stanowiący przedmiot odrębnej własności, który nie jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej, usytuowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawki podatku przewidzianej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, tj. dla budynków lub ich części pozostałych. Analiza orzecznictwa sądowoadministracyjnego wskazuje aktualnie na ujednolicenie stanowiska w tej kwestii.

Ministerstwo Finansów nie komentuje wyroków sądowych, a ponadto - w myśl art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) - minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności ich interpretacji, m.in. przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów.

Niezależnie od powyższego Ministerstwo Finansów dostrzega różnice w opodatkowaniu miejsc garażowych w budynkach mieszkalnych. Należy wskazać, że w projekcie założeń projektu ustawy o poprawie funkcjonowania i organizacji wykonywania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego przygotowanym przez ministra administracji i cyfryzacji zakłada się uregulowanie kwestii stosowania stawki przewidzianej dla budynków lub ich części pozostałych do opodatkowania wyodrębnionych lokali niemieszkalnych niezajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w budynku mieszkalnym (np. garaży wielostanowiskowych). Zakłada się też ujednolicenie stawek dla wszystkich garaży poprzez objęcie ich jedną stawką, za wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą.

Jednocześnie chcę zwrócić uwagę, iż ustawowe uregulowanie kwestii stosowania jednolitych zasad opodatkowania garaży może spowodować negatywne skutki finansowe dla budżetów gmin, gdyż zgodnie z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.) wpływy z podatku od nieruchomości stanowią dochody własne gmin. Ponadto, na podstawie art. 167 Konstytucji RP, w razie wprowadzenia przepisów, których konsekwencją byłby spadek dochodów gmin, niezbędne byłoby wskazanie źródeł jego rekompensaty bądź ewentualne zmniejszenie zakresu zadań publicznych, do realizacji którego jest zobowiązana gmina. Zatem, dokonując ewentualnej nowelizacji przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie opodatkowania garaży, trzeba będzie mieć na względzie oprócz kwestii społecznych również kwestię dochodów jednostek samorządu terytorialnego i obowiązujących przepisów w tym zakresie, a zwłaszcza Konstytucji RP.

Pragnę też zauważyć, że kwestia stosowania jednolitych stawek do opodatkowania garaży może zostać rozwiązana przez gminy na podstawie aktualnie istniejącego ustawodawstwa, w ramach stosowania przez gminę gwarantowanej konstytucyjnie autonomii podatkowej pozwalającej na samodzielne kształtowanie polityki podatkowej zgodnie ze swoją właściwością terytorialną.

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przy określaniu wysokości stawek podatku od nieruchomości od budynków lub ich części rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności sposób ich wykorzystania. Uprawnienia rad gmin do różnicowania stawek podatku od nieruchomości wywodzą się z art. 167 i 168 Konstytucji RP - przepisów, które konstytucyjnie określają zakres władztwa podatkowego samorządu terytorialnego, będącego gwarancją samodzielności finansowej gminy.

Gminy mogą zatem w uchwale określić obowiązujące na ich terenie jednolite stawki podatku od nieruchomości od budynków lub ich części pełniących funkcje garaży, z uwzględnieniem górnych granic stawek obowiązujących w danym roku podatkowym zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl