SPS-023-16561/10 - Zmiany w uchwale w sprawie przeznaczania środków z funduszu sołeckiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lipca 2010 r. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji SPS-023-16561/10 Zmiany w uchwale w sprawie przeznaczania środków z funduszu sołeckiego.

Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 30 czerwca 2010 r., sygn. SPS-023-16561/10, przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Henryka Siedlaczka w sprawie funduszu sołeckiego, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Na wstępie należy podkreślić, że przepisy ustawy z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. Nr 52, poz. 420, z późn. zm.) nie zawierają enumeratywnego katalogu przedsięwzięć, które można sfinansować ze środków funduszu sołeckiego. Jak wskazuje przedmiotowa ustawa, środki z funduszu sołeckiego można przeznaczyć na realizację wyłącznie tych zadań gminy, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy (vide: art. 1 ust. 3) oraz - zgodnie z art. 1 ust. 4 na pokrycie wydatków na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej w rozumieniu ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. Nr 62, poz. 558, z późn. zm.).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. Biorąc pod uwagę art. 1 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim, środki z funduszu sołeckiego mogą zostać przeznaczone na realizację każdego przedsięwzięcia wymienionego w katalogu z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz innych zadań własnych, o których mowa w przepisach odrębnych. Ponadto należy zwrócić uwagę na określenie przez ustawodawcę przedmiotu finansowania z funduszu sołeckiego. Art. 1 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim stanowi o przedsięwzięciach zgłoszonych we wniosku, natomiast art. 4 ust. 3 ww. ustawy, że wniosek powinien określać przedsięwzięcia przewidziane do realizacji na obszarze sołectwa. Fundusz sołecki służy zatem wykonywaniu konkretnych, ściśle określonych przedsięwzięć opisanych we wniosku sołectwa. Przedsięwzięcie sołeckie składa się z określonych rodzajowo płatności dokonywanych przez jednostkę budżetową realizującą budżet w jego części sołeckiej. Podkreślenia wymaga, iż środki funduszu sołeckiego to wydatki budżetu gminy, które zostały jedynie formalnie wyodrębnione. Pragnę przy tym zauważyć, iż sołectwo nie jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego, aby mogło mieć własny plan finansowy, rachunek bankowy i księgi finansowe.

Odnosząc się do możliwości zmiany przeznaczenia środków przyznanych sołectwu w ramach funduszu sołeckiego, wskazać należy, iż przedmiotowa kwestia nie została uregulowana w ustawie o funduszu sołeckim. Należy jednak pamiętać, że środki finansowe przekazywane sołectwom w ramach ww. funduszu są częścią finansów publicznych (w tym przypadku częścią budżetu gminy/miasta) i za ich dysponowanie zgodnie z art. 60 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym - odpowiada wójt (burmistrz), który w tym zakresie dokonuje wydatków budżetowych (a podległe mu służby są odpowiedzialne za odpowiednie dokumentowanie dokonywanych wydatków). Ponadto wyłącznie wójtowi (burmistrzowi) przysługuje prawo zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy (vide art. 60 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy) na np. wniosek właściwego sołectwa (po podjęciu stosownej uchwały przez zebranie wiejskie). Należy także podkreślić, że organem władnym do rozstrzygnięcia o tym, czy zasadne i celowe jest dokonanie zmian w budżecie gminy (miasta), jest wyłącznie rada gminy (rada miasta).

Z uwagi na powyższe ewentualna zmiana środków funduszu poza procedurami przewidzianymi ustawą o funduszu sołeckim może skutkować uznaniem, iż dane środki tracą charakter funduszu sołeckiego w rozumieniu wskazanej ustawy.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl