SPS-023-16390/13 - Stawka podatku VAT na produkty medyczne.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2013 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-16390/13 Stawka podatku VAT na produkty medyczne.

System podatku VAT w Unii Europejskiej podlega harmonizacji, co oznacza, iż państwa członkowskie zobowiązane są do przestrzegania zgodności krajowych przepisów w zakresie podatku VAT z regulacjami wynikającymi z prawa unijnego. Oznacza to, że regulacje przyjęte w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) muszą być zgodne w szczególności z przepisami dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 98 dyrektywy Rady 2006/112/WE państwa członkowskie mogą stosować jedną lub dwie obniżone stawki podatku VAT. Stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III do dyrektywy 2006/112/WE. W pkt 3 i 4 przedmiotowego załącznika wskazano, że stawkę obniżoną, o której mowa w art. 98 dyrektywy 2006/112/WE, można zastosować do:

- produktów farmaceutycznych zwykle stosowanych dla ochrony zdrowia, zapobiegania chorobom oraz do celów medycznych i weterynaryjnych, łącznie z produktami używanymi do celów antykoncepcyjnych oraz higieny osobistej;

- sprzętu medycznego, sprzętu pomocniczego oraz pozostałych urządzeń przeznaczonych zwykle do łagodzenia skutków lub leczenia niepełnosprawności, przeznaczonego wyłącznie do użytku osobistego przez osoby niepełnosprawne, łącznie z naprawami takich towarów, jak również dostarczania fotelików do przewozu dzieci w samochodach.

Zdaniem Komisji nie istnieje możliwość stosowania obniżonej stawki podatku VAT do pewnych kategorii towarów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy jako "towary związane z ochroną zdrowia", gdyż nie można ich zakwalifikować do żadnej z pozycji znajdujących się w załączniku III do dyrektywy 2006/112/WE (w szczególności nie można ich zakwalifikować do poz. 3 ani do poz. 4 załącznika III do tej dyrektywy). Mając na uwadze powyższe, Komisja Europejska stanęła na stanowisku, że wskazane przez nią polskie uregulowania mogą naruszać prawo unijne.

Komisja Europejska, działając na podstawie art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wydała w dniu 24 stycznia 2013 r. uzasadnioną opinię, z której wynika, że Rzeczpospolita Polska, stosując obniżoną stawkę VAT m.in. w odniesieniu do: dostaw sprzętu medycznego, który nie jest wyłącznie przeznaczony do użytku osobistego przez osoby niepełnosprawne, oraz do niektórych produktów farmaceutycznych, wymienionych w załączniku nr 3 do polskiej ustawy o podatku od towarów i usług, uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. od 96 do 98 dyrektywy 2006/112/WE w związku z załącznikiem III do tej dyrektywy.

W odpowiedzi na uzasadnioną opinię Rzeczpospolita Polska nie podzieliła stanowiska Komisji Europejskiej co do objęcia stawką podstawową niektórych pozycji zakwestionowanych przez Komisję Europejską, ze względu na fakt przeznaczenia towarów w nich ujętych do użytku osobistego przez osoby niepełnosprawne w celu łagodzenia skutków niepełnosprawności.

Jeżeli Komisja nie przyjmie przedstawionych przez Polskę wyjaśnień, może wnieść sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W przypadku zaś wydania przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyroku, w którym Trybunał orzeknie, że przepisy krajowe są niezgodne z odpowiadającymi im przepisami prawa unijnego, to wówczas na mocy art. 260 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Polska będzie zobowiązana podjąć środki, które zapewnią wykonanie wyroku Trybunału. W przypadkach określonych w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej może nałożyć na państwo członkowskie ryczałt lub okresową karę pieniężną. Wysokość ryczałtu lub okresowej kary pieniężnej może wskazać również Komisja Europejska.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl