SPS-023-16266/10 - Zasady opłacania składek ZUS na Fundusz Emerytur Pomostowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lipca 2010 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-16266/10 Zasady opłacania składek ZUS na Fundusz Emerytur Pomostowych.

Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację posła Stanisława Witaszczyka przesłaną przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 8 czerwca 2010 r., znak: SPS-023-16266/10, w sprawie zasad odprowadzania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych pragnę uprzejmie przedstawić, co następuje.

W pierwotnych projektach ustawy o emeryturach pomostowych obowiązek odprowadzania składek na FEP proponowano uregulować w sposób odmienny od ostatecznie ustanowionego w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656).

Pierwotnym zamiarem projektodawcy było, aby składka na FEP była opłacana tylko za te osoby, które będą mogły ubiegać się o nabycie prawa do emerytury pomostowej. Stąd też opłacanie przez pracodawcę składki na FEP proponowano uzależnić również od faktu wykonywania przez pracownika przed dniem 1 stycznia 1999 r. prac w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, w rozumieniu art. 32 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, a więc od tego samego warunku, od którego uzależnione zostało nabycie prawa do emerytury pomostowej.

Jednak w trakcie prac parlamentarnych, wskutek przyjęcia poprawki poselskiej, z warunku tego zrezygnowano i obowiązek składkowy na FEP uzależniono jedynie od dwóch wymogów, które obecnie zawarte zostały w art. 35 ust. 1 ustawy o emeryturach pomostowych.

Takie działanie ustawodawcy należy uznać za racjonalne. Jego wyraźną intencją było uregulowanie obowiązku odprowadzania składek na FEP w oderwaniu od warunków, które muszą spełnić ubezpieczeni, aby uzyskać prawo do emerytury pomostowej.

Stąd też przy interpretacji art. 35 ust. 1 ustawy o emeryturach pomostowych ta intencja ustawodawcy jest uwzględniana. Oznacza to, że występujące w przepisie art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o emeryturach pomostowych wyraźne odesłanie jedynie do przepisów art. 3 ust. 1 i 3 ustawy o emeryturach pomostowych jest interpretowane w ten sposób, że w przepisie tym została zawarta autonomiczna (odrębna w stosunku do tej, która występuje w przepisach art. 3 ust. 4 i 5 ustawy o emeryturach pomostowych) definicja pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, która swym zasięgiem obejmuje zarówno wykonywanie tego rodzaju prac w pełnym, jak i niepełnym wymiarze czasu pracy. Definicja ta stosowana jest jedynie na potrzeby dookreślania kręgu podmiotowego osób, za które winna być odprowadzana składka na FEP.

Należy podnieść również, że przyjęte w art. 35 ust. 1 ustawy o emeryturach pomostowych rozwiązanie jest zgodne z charakterem samej składki na FEP. Składka ta bowiem nie ma cech świadczenia wzajemnego, gdyż została ustalona na niskim poziomie 1,5% podstawy wymiaru i w perspektywie długookresowej nie wystarczy na pokrycie wydatków FEP utworzonego do finansowania emerytur pomostowych.

Ponadto pragnę podkreślić, że gdyby ustawodawca wprowadził obowiązek odprowadzania składek na FEP jedynie za pracowników, którzy wykonują prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w pełnym wymiarze czasu pracy, pracodawcy mogliby uchylać się od tegoż obowiązku, zatrudniając takich pracowników na niepełny etat, np. na 9/10 etatu (próby omijania obowiązku składkowego mogłoby być stosowane zwłaszcza w stosunku do pracowników, którzy przed dniem 1 stycznia 1999 r. nie wykonywali pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, w rozumieniu art. 32 i art. 33 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, i z tego względu nie mieliby możliwości uzyskania emerytury pomostowej).

Z tych też względów obowiązujące zasady odprowadzania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych uważam za właściwe i nie przewiduję podjęcia inicjatywy mającej na celu ich zmianę.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl