SPS-023-15695/10 - Możliwość podjęcia dodatkowej pracy przez osoby otrzymujące zasiłki.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2010 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-15695/10 Możliwość podjęcia dodatkowej pracy przez osoby otrzymujące zasiłki.

Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na wystąpienie Pana Marszałka z dnia 22 kwietnia 2010 r., znak: SPS-023-15695/10, dotyczące interpelacji posła Łukasza Zbonikowskiego w sprawie możliwości podjęcia dodatkowej pracy przez osoby otrzymujące zasiłki, uprzejmie wyjaśniam.

Zgodnie z definicją wskazaną w art. 6 ustawy o pomocy społecznej całkowita niezdolność do pracy oznacza całkowitą niezdolność do pracy w rozumieniu przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych albo zaliczenie do I lub II grupy inwalidów lub legitymowanie się znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Należy zaznaczyć, że osoba niepełnosprawna może być zdolna do pracy w rozumieniu ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż niepełnosprawność nie jest pojęciem tożsamym z pojęciem niezdolności do pracy. Zgodnie z postanowieniem Sądu Najwyższego z dnia 16 grudnia 2005 r., sygn. akt II UK 77/05, orzeczenie stwierdzające znaczny stopień niepełnosprawności nie jest równoznaczne z orzeczeniem lekarza orzecznika organu rentowego o całkowitej niezdolności do pracy. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 lipca 2001 r., sygn. akt II SA 386/01, stwierdzono, iż orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane w trybie przepisów ustawy z 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych nie jest równoznaczne z orzeczeniem lekarza orzecznika ZUS wydanym w trybie przepisów ustawy z 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nie wywiera zatem skutków prawnych, jakie ustawa łączy z orzeczeniem lekarza orzecznika ZUS. W związku z powyższym osoba niepełnosprawna może być zdolna do pracy, jednakże winna ona wykonywać pracę w warunkach chronionych. Prowadzenie zatem działalności gospodarczej np. przez osobę z orzeczonym umiarkowanym stopniem niepełnosprawności oraz jednoczesne pobieranie zasiłku np. stałego również nie stoi w sprzeczności z przepisami ustawy o pomocy społecznej, jeśli oczywiście osoba spełnia odpowiednie kryterium dochodowe.

Reasumując, podjęcie przez zasiłkobiorcę dodatkowej pracy niekoniecznie musi oznaczać utratę zasiłku. Należy jednak pamiętać, iż utrata zasiłku w tych przypadkach będzie spowodowana przekroczeniem kryterium dochodowego, a nie faktem podjęcia pracy. Podkreślenia wymaga również fakt, iż cechą charakterystyczną i główną świadczeń z pomocy społecznej jest to, iż są one przyznawane właśnie w oparciu o kryterium dochodowe. Zniesienie tego kryterium spowodowałoby w istocie sytuację, w której świadczenia z pomocy społecznej przestałyby być świadczeniami z pomocy społecznej.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl