SPS-023-15663/10 - Prognoza długu publicznego jednostek samorządu terytorialnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2010 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-15663/10 Prognoza długu publicznego jednostek samorządu terytorialnego.

Szanowny Panie Marszałku! W związku z otrzymaną przy piśmie nr SPS-023-15663/10 z dnia 21 kwietnia 2010 r. interpelacją posłów Stanisława Steca i Stanisława Wziątka w sprawie interpretacji art. 72 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) uprzejmie informuję, co następuje.

Minister finansów nie jest organem nadzorczym w zakresie gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego (j.s.t.), w tym nie jest właściwy do dokonywania oceny prawidłowości prognozy długu publicznego tych jednostek. Stosownie do art. 1 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.) regionalne izby obrachunkowe są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych m.in. jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast nadzór nad działalnością regionalnych izb obrachunkowych sprawuje minister właściwy do spraw administracji publicznej na podstawie kryterium zgodności z prawem, zgodnie z postanowieniem art. 2 wyżej cytowanej ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.

Niezależnie od powyższego należy zauważyć, iż zgodnie z postanowieniem art. 60 ust. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) zobowiązania i należności samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SPZOZ) po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami m.in. Skarbu Państwa lub właściwej j.s.t., jeśli to ta jednostka była podmiotem, który utworzył SPZOZ.

Zgodnie z brzmieniem art. 121 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.) na rok 2010 do prognozy kwoty długu stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Ustawa ta w art. 180 stanowi, iż zarząd jednostki samorządu terytorialnego opracowuje prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań. Ustawodawca wyraźnie w przepisie tym mówi o prognozie także odnośnie do planowanych zobowiązań, które wchodzą w skład długu jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy zarówno uchylonej ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, jak i aktualnie obowiązującej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych określają, na co j.s.t. mogą zaciągać kredyty i pożyczki. Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych: jednostki samorządu terytorialnego mogą m.in. zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów.

Pragnę podkreślić, iż zobowiązania przejmowane od likwidowanego SPZOZ mogą obejmować także takie zobowiązania, które zaliczane są do długu publicznego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, tj. art. 72 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz regulacjami rozporządzenia ministra finansów z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 112, poz. 758). Państwowy dług publiczny obejmuje zobowiązania sektora finansów publicznych z następujących tytułów:

1)

wyemitowanych papierów wartościowych opiewających na wierzytelności pieniężne;

2)

zaciągniętych kredytów i pożyczek;

3)

przyjętych depozytów;

4)

wymagalnych zobowiązań:

a)

wynikających z odrębnych ustaw oraz prawomocnych orzeczeń sądów lub ostatecznych decyzji administracyjnych,

b)

uznanych za bezsporne przez właściwą jednostkę sektora finansów publicznych będącą dłużnikiem.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl