SPS-023-14877/13 - Podatek od usługi money-back.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 kwietnia 2013 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-14877/13 Podatek od usługi money-back.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przy dokonywaniu interpretacji określonego powyżej zwolnienia przedmiotowego należy uwzględnić dyrektywy wykładni prawa. Oczywiste jest, iż podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa.

Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia.

Z definicji słownikowej języka polskiego PWN wynika, iż sprzedaż to "odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę".

Ponadto stosownie do postanowień art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Umowa rachunku bankowego jest uregulowana w odrębnym przepisie, tj. w art. 725 Kodeksu cywilnego, który stanowi, iż przez umowę rachunku bankowego bank zobowiązuje się względem posiadacza rachunku, na czas oznaczony lub nieoznaczony, do przechowywania jego środków pieniężnych oraz, jeżeli umowa tak stanowi, do przeprowadzania na jego zlecenie rozliczeń pieniężnych. W konsekwencji ten stosunek prawny nosi znamiona umowy zlecenia.

Ponadto bank jako wydawca karty w celu umożliwienia klientowi płatności kartą płatniczą zawiera z klientem umowę o usługę płatniczą (o kartę płatniczą), w ramach której bank jako dostawca usług płatniczych świadczy dla posiadacza karty:

1)

usługę wydania karty płatniczej regulowaną w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2011 r. Nr 199, poz. 1175 z późn. zm.),

2)

usługi wykonywania transakcji płatniczych z użyciem kart płatniczych (obciążanie rachunku klienta i transfer kwoty do dostawcy usług płatniczych punktu usługowo-handlowego) regulowaną w ustawie o usługach płatniczych.

Zatem z nagrodą związaną ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli przeniesienia własności rzeczy. Natomiast cashback, czyli kwoty wypłacane klientom przez banki w związku z używaniem kart płatniczych do płacenia za zakupy, związane są z umową o usługę płatniczą.

Mając powyższe na uwadze, przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 nie ma zastosowania do sytuacji, o której mowa w interpelacji, gdyż umowy o usługę płatniczą nie można uznać za umowę sprzedaży.

Dokonanie przez bank takiej wypłaty powoduje powstanie przychodu, po stronie osób, które go otrzymały, kwalifikowanego do innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej.

Na banku natomiast ciąży obowiązek określony w art. 42a ustawy, przekazania podatnikowi oraz właściwemu dla podatnika urzędowi skarbowemu w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym informacji podatkowej PIT-8C o wysokości uzyskanego od banku przychodu z innych źródeł. Dla przychodów uzyskanych w 2012 r. termin na przekazanie przez banki ww. informacji upłynął z dniem 28 lutego 2013 r.

Jednakże niewystawienie przez bank informacji podatkowej PIT-8C nie zwalnia podatnika z obowiązku opodatkowania przychodu z tego tytułu w zeznaniu podatkowym, składanym za rok, w którym go uzyskał. Stosownie bowiem do postanowień art. 26 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) podatnik odpowiada całym swoim majątkiem za wynikające ze zobowiązań podatkowych podatki.

Wysokość przychodu otrzymanego z omawianego tytułu podatnik może ustalić, korzystając z danych zawartych w wyciągu konta bankowego.

Jednocześnie uprzejmie informuję pana posła, iż Ministerstwo Finansów nie posiada danych pozwalających na ustalenie faktycznych wpływów podatkowych z instytucji cashback (przychody z innych źródeł są wykazywane w jednej pozycji rocznego zeznania podatkowego, bez określania tytułu).

Odnosząc się do drugiego pytania, uprzejmie informuję, że jeżeli bank nie wypełni obowiązku, o którym mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to wówczas takie zachowanie może stanowić przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe penalizowane w przepisie odpowiednio art. 80 § 1 lub § 4 ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 186).

Zgodnie bowiem z art. 80 § 1 Kodeksu karnego skarbowego, kto wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych. Z kolei w wypadku mniejszej wagi sprawca ww. czynu zabronionego podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe (art. 80 § 4 Kodeksu karnego skarbowego).

Opublikowano: www.sejm.gov.pl