SPS-023-14752/10 - Stanowisko MPiPS w sprawie zasad naliczania środków PFRON na dofinansowanie działalności obsługowo-rehabilitacyjnej zakładu aktywności zawodowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 kwietnia 2010 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-14752/10 Stanowisko MPiPS w sprawie zasad naliczania środków PFRON na dofinansowanie działalności obsługowo-rehabilitacyjnej zakładu aktywności zawodowej.

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na przesłaną przez pana wicemarszałka przy piśmie z dnia 26 lutego 2010 r., znak: SPS-023-14752/10, interpelację pani Krystyny Łybackiej i pana Stanisława Steca, posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie zasad naliczania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na dofinansowanie działalności obsługowo-rehabilitacyjnej zakładu aktywności zawodowej, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz. U. Nr 887, poz. 808 z późn. zm.) maksymalna kwota zobowiązań samorządu wojewódzkiego do wypłaty w danym roku z tytułu dofinansowania kosztów działalności zakładów aktywności zawodowej nie może przekroczyć 50 % kwoty ustalonej zgodnie z wzorem zawartym w § 3 ww. rozporządzenia.

Według tego wzoru, środki przeznaczone na dofinansowanie kosztów działania zakładów aktywności zawodowej stanowią iloczyn liczby zatrudnionych osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zatrudnionych w zakładach aktywności zawodowej, wynikającej z podpisanych umów, których stroną jest województwo, do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok, na który jest obliczany algorytm, oraz kwoty 18 500 zł - na dofinansowanie kosztów rocznego pobytu jednego zatrudnionego pracownika niepełnosprawnego w zakładzie aktywności zawodowej.

Przepis zawarty w ww. rozporządzeniu stanowi wytyczne dla Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i nie ogranicza samorządów w decyzjach dotyczących zwiększenia wydatków na dofinansowanie zakładów aktywności zawodowej z ogólnej puli środków przekazanych im przez PFRON na podstawie omawianego rozporządzenia. Zgodnie z art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.) sejmik województwa w formie uchwały określa zadania, na które przeznacza środki przekazane przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podstawie algorytmu. W związku z tym nic nie stoi na przeszkodzie, aby sejmik województwa przeznaczył na działanie zakładów aktywności zawodowej kwotę wyższą niż kwota wynikająca z § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia.

W tej sytuacji zmiana przedmiotowych przepisów nie znajduje uzasadnienia.

Ponadto należy podkreślić, że zgodnie z art. 29 ust. 3 pkt 2 ustawy o rehabilitacji (...) koszty działania zakładów aktywności zawodowej są współfinansowane ze środków PFRON (maksymalnie do 90 %) oraz ze środków samorządu województwa (w wysokości co najmniej 10 %). W związku z tym, na wysokość dofinansowania działania zakładów aktywności zawodowej wpływa nie tylko kwota dofinansowania przekazana na podstawie algorytmu, ale również kwota przekazana na ten cel przez samorząd województwa.

Natomiast tworzenie zakładu aktywności zawodowej jest współfinansowane zarówno ze środków PFRON, jak i środków organizatora oraz innych źródeł (sponsorzy, samorządy gminne, powiatowe i wojewódzkie).

Opublikowano: www.sejm.gov.pl