SPS-023-14662/13 - Opodatkowanie PIT dochodu uzyskanego z wykupu lub umorzenia odziedziczonych tytułów uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2013 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-14662/13 Opodatkowanie PIT dochodu uzyskanego z wykupu lub umorzenia odziedziczonych tytułów uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.

Stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, dochody z wykupu lub umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych opodatkowane są 19-procentowym zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

W przypadku wykupu lub umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszu kapitałowym dochodem jest różnica pomiędzy otrzymanym przychodem z wykupu lub umorzenia tych tytułów a kosztami ich uzyskania, przy czym przychód określany jest oddzielnie w każdym przypadku wykupu lub umorzenia tytułów uczestnictwa.

Wydatki poniesione na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych stają się kosztem uzyskania przychodów dopiero w momencie uzyskania przychodu (art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy).

W przypadku gdy nabycie przez podatnika tytułów uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych nastąpi w drodze spadku (lub darowizny), podatnik de facto nie ponosi wydatków na ich zakup, stąd ustalając dochód uzyskany z ich umorzenia lub odkupienia, jako wydatki na nabycie tytułów uczestnictwa przyjmuje się 0 zł.

Podatek dochodowy od osób fizycznych jest podatkiem osobistym.

Konsekwencją tego jest tożsamość osoby uzyskującej przychód i ponoszącej koszty jego uzyskania. W przypadku przychodów z kapitałów pieniężnych wydatki na nabycie wykupywanych lub umarzanych jednostek uczestnictwa (tytułów udziałów lub certyfikatów inwestycyjnych) w funduszach kapitałowych stają się kosztami uzyskania przychodów dopiero w momencie uzyskania przychodu z tego tytułu. A zatem fakt poniesienia wydatków na nabycie nie jest tożsamy z powstaniem kosztu uzyskania przychodów.

W związku z tym stwierdzić należy, iż z chwilą poniesienia wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych nikt nie nabywa prawa do uznania ich za koszt uzyskania przychodów dla celów podatkowych. Prawo to powstaje dopiero w momencie wykupienia lub umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych. Tak więc prawo do uznania takich wydatków na nabycie za koszt uzyskania przychodów nie może być przeniesione na spadkobierców pomimo nabycia przez nich w drodze dziedziczenia tytułów uczestnictwa.

Odnosząc się do pytania nr 2, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że w dniu 8 marca 2013 r. do laski marszałkowskiej wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Projekt ten wprowadza regulacje, w myśl których dla celów ustalania przez spadkobierców dochodu z odpłatnego zbycia odziedziczonych przez nich udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, w tym wykupu przez emitenta papierów wartościowych albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych - kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione przez spadkodawcę w celu objęcia lub nabycia tych udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także na nabycie tych jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych. Wprowadzone zostało także zwolnienie z opodatkowania dochodów uzyskanych ze zbycia udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów i akcji w spółkach mających osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, otrzymanych w drodze darowizny, w części odpowiadającej kwocie zapłaconego podatku od spadków i darowizn.

Stosownie do art. 35 ust. 2 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M. P. z 2012 r. poz. 32, z późn. zm.) marszałek Sejmu przesyła wniesione projekty ustaw i uchwał prezydentowi, marszałkowi Senatu i prezesowi Rady Ministrów. Z kolei Rada Ministrów przygotowuje i przedstawia stanowisko dotyczące poselskiego projektu takiej ustawy w trybie przewidzianym przez Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. z 2002 r. Nr 13, poz. 221 z późn. zm.).

Opublikowano: www.sejm.gov.pl