SPS-023-13507/09 - Stanowisko MPiPS w sprawie sytuacji kobiet wracających do pracy po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 stycznia 2010 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-13507/09 Stanowisko MPiPS w sprawie sytuacji kobiet wracających do pracy po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym.

W związku z interpelacją pana posła Krzysztofa Brejzy w sprawie sytuacji kobiet wracających do pracy po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym, przekazaną przy piśmie z dnia 18 grudnia br., znak: SPS-023-13507/09, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Przepisy Kodeksu pracy przyznają pracownikowi (kobiecie i mężczyźnie) szczególną ochronę stosunku pracy w okresie, w którym nie wykonuje on pracy zawodowej zgodnie z umową o pracę z powodu sprawowania opieki nad małym dzieckiem. Taka ochrona nie przysługuje natomiast po powrocie pracownika do wykonywania obowiązków zawodowych, bowiem odpada cel ochrony, jakim jest zapewnienie pracownikowi trwałości stosunku pracy w czasie, w którym obowiązki związane z pełnieniem funkcji rodzicielskich przeważają nad obowiązkami zawodowymi. Z powyższych względów szczególna ochrona stosunku pracy obejmuje okres korzystania przez pracownika (kobietę i mężczyznę) z podstawowego i dodatkowego urlopu macierzyńskiego, a także z urlopu wychowawczego, nie obejmuje natomiast okresu zatrudnienia przypadającego po powrocie pracownika z takich urlopów do pracy.

Warto także dodać, że szczególna ochrona stosunku pracy obowiązuje również w okresie, gdy pracownik łączy opiekę nad małym dzieckiem z wykonywaniem pracy zawodowej w niepełnym wymiarze czasu pracy. Chodzi tu o wykonywanie pracy u macierzystego pracodawcy w czasie korzystania z dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub w czasie, w którym można by korzystać z urlopu wychowawczego. W tym drugim przypadku ochrona stosunku pracy trwa przez łączny okres 12 miesięcy. Nie znajduję zatem uzasadnienia do zmiany przepisów Kodeksu pracy w kierunku postulowanym przez pana posła.

Pragnę jednocześnie dodać, że przepisy prawa pracy w inny sposób zabezpieczają interesy pracowników powracających do pracy po przerwie w wykonywaniu obowiązków zawodowych spowodowanej korzystaniem z podstawowego i dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub z urlopu wychowawczego. Takim pracownikom gwarantuje się dopuszczenie do pracy na dotychczasowym stanowisku, a jeżeli nie jest to możliwe, na stanowisku równorzędnym z zajmowanym przed rozpoczęciem urlopu lub na innym stanowisku odpowiadającym kwalifikacjom zawodowym. Wynagrodzenie pracownika powracającego do pracy z podstawowego i dodatkowego urlopu macierzyńskiego powinno odpowiadać wynagrodzeniu, jakie otrzymywałby, gdyby nie korzystał z takich urlopów, natomiast wynagrodzenie pracownika powracającego do pracy po zakończeniu urlopu wychowawczego nie powinno być niższe od wynagrodzenia za pracę przysługującego w dniu podjęcia pracy na stanowisku zajmowanym przed tym urlopem.

Ponadto pragnę nadmienić, że standardy ochronne dla pracowników pełniących funkcje rodzicielskie, wyznaczone przez prawo międzynarodowe, w tym prawo unijne, nie wymagają wprowadzenia zmian postulowanych przez pana posła.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl