SPS-023-1306/06 - Kwalifikacja przychodów z opłaty skarbowej
Pismo z dnia 14 marca 2006 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-1306/06 Kwalifikacja przychodów z opłaty skarbowej
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 1306 w sprawie kwalifikacji przychodów z opłaty skarbowej.
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pana Stanisława Steca, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, przesłaną przy piśmie z dnia 23 lutego 2006 r. znak: SPS-023-1306/06 w sprawie kwalifikacji przychodów z opłaty skarbowej, uprzejmie informuję.
Problematyka dystrybucji wpływów podatkowych między poszczególne gminy uregulowana jest w przepisach ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966, ze zm.), które wskazują źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego, przy uwzględnieniu rozmiaru i charakteru zadań tych jednostek.
Zgodnie z powołaną ustawą wysokość części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin w zakresie kwoty podstawowej, a także wysokość wpłat do budżetu państwa uzależnione są od relacji między wskaźnikiem określającym wielkości dochodów podatkowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy (tzw. wskaźnikiem G) i analogicznym wskaźnikiem obliczonym łącznie dla wszystkich gmin w kraju (tzw. wskaźnikiem Gg).
Wpływy z opłaty skarbowej, zgodnie z art. 20 ust. 3 ww. ustawy, są jednym ze składników dochodów podatkowych gminy, a więc są uwzględniane przy ustalaniu wysokości subwencji bądź wpłat i wpływają na ich wielkość.
Stosownie do przepisu art. 20 ust. 2 ustawy kwotę podstawową otrzymuje gmina, w której wskaźnik G jest mniejszy niż 92% wskaźnika Gg. Im większa jest różnica pomiędzy wskaźnikiem Gg i wskaźnikiem G dla danej gminy, tym wyższa jest kwota podstawowa.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy gminy, w których wskaźnik G jest większy od 150% wskaźnika Gg, dokonują wpłat do budżetu państwa, z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej dla gmin. Im wyższy jest wskaźnik G od 150% wskaźnika Gg, tym wyższa jest kwota wpłat.
Mając na uwadze fakt, że różnice w rozkładzie wpływów z tytułu opłaty skarbowej są niwelowane w sposób określony w powołanej wyżej ustawie, sugestie samorządu Miasta i Gminy Trzcinka dotyczące zmiany zasad przekazywania wpływów z opłaty skarbowej za wydawane przez naczelnika urzędu skarbowego zaświadczenia wydają się nieuzasadnione.