SPS-023-12816/09 - Zasady wyliczania emerytur mieszanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2010 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-12816/09 Zasady wyliczania emerytur mieszanych.

W odpowiedzi na przekazaną przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 27 listopada 2009 r., znak: SPS-023-12816/09, interpelację posłanki pani Anny Sobeckiej w sprawie wyliczania emerytur mieszanych pragnę poinformować, iż przedstawiona wątpliwość została skierowana do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w celu przedstawienia stanowiska w podniesionej kwestii.

Z wyjaśnień Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, że zakończenie w ostatnich dniach grudnia 2008 r. prac nad ustawami z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych (Dz. U. Nr 228, poz. 1507) i dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656), które wprowadziły zmiany w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227), opóźniło prace nad przetestowaniem i wdrożeniem oprogramowania wspomagającego ustalanie świadczeń ze zreformowanego systemu.

W celu obsługi tych świadczeń, poczynając od stycznia 2009 r., w wybranych oddziałach ZUS wdrożone zostało oprogramowanie prototypowe o niepełnej funkcjonalności. Wnioski zainteresowanych były przyjmowane we wszystkich terenowych jednostkach organizacyjnych, natomiast wydawanie decyzji i wypłata świadczeń ze zreformowanego systemu dokonywane były w 12 upoważnionych oddziałach. Jednocześnie ZUS prowadził prace nad budową docelowego oprogramowania oraz przeprowadzał szkolenia w tym zakresie dla pracowników pozostałych oddziałów.

Kumulacja zadań w oddziałach upoważnionych do ustalania tych świadczeń, szczególnie na początku 2009 r., spowodowała, że w niektórych przypadkach nastąpiły opóźnienia w wydawaniu decyzji.

Od listopada br. emerytury według zreformowanych zasad są przyznawane przez 33 oddziały ZUS, a od stycznia 2010 r. obsługa wniosków o przedmiotowe świadczenia odbywać się będzie we wszystkich oddziałach ZUS.

Ponadto w nadesłanych wyjaśnieniach ZUS wskazał, że zgodnie z art. 118 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS organ rentowy wydaje decyzję w sprawie prawa do świadczenia lub ustalenia jego wysokości po raz pierwszy w ciągu 30 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji. W wielu sprawach wydłużenie terminu wydania decyzji było spowodowane koniecznością przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego. W sprawach, w których po dokonaniu oceny dokumentów załączonych do wniosku o świadczenie stwierdzone są rozbieżności lub gdy zachodzi konieczność uzupełnienia brakującej dokumentacji dotyczącej przebiegu zatrudnienia, wysokości zarobków czy okresów i rodzaju wykonywanych prac w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, organ rentowy prowadzi postępowanie wyjaśniające z wnioskodawcą oraz z płatnikiem składek.

W przypadku gdy prawo do świadczeń zostało udowodnione, ale zainteresowany nie przedłożył dowodów niezbędnych do ustalenia ostatecznej wysokości świadczenia, organ rentowy przyznaje zainteresowanemu świadczenia w kwocie zaliczkowej, zbliżonej do kwoty przewidywanych świadczeń. Natomiast w przypadkach, w których ustalenie praw lub wypłata świadczenia nie nastąpiły w przewidywanym w przepisach terminie z winy ZUS, zainteresowanym naliczane i wypłacane są ustawowe odsetki.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl