SPS-023-1144/12 - Ewidencja wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z akcyzy.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lutego 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-1144/12 Ewidencja wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z akcyzy.

Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na pismo nr SPS-023-1144/12 z dnia 25 stycznia 2012 r. dotyczące interpelacji posłów pani Jolanty Szczypińskiej, pana Roberta Telusa i pana Piotra Polaka w sprawie oceny i zmiany zapisów ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców w zakresie opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych, w szczególności w sprawie prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych od akcyzy, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.), podmioty dokonujące sprzedaży na terytorium kraju wyrobów węglowych podlegających zwolnieniu od akcyzy, tzw. pośredniczące podmioty węglowe, korzystają ze zwolnienia od akcyzy pod warunkiem:

- pisemnego powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy,

- posiadania, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego powiadomienia go o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy,

- dołączenia do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Ustawa o podatku akcyzowym nie wprowadza w przypadku pośredniczących podmiotów węglowych korzystających ze zwolnienia od akcyzy warunku prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych podlegających zwolnieniu, a potwierdzeniem dostarczenia przez sprzedający podmiot takich wyrobów podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia jest dokument dostawy. Natomiast prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych jest warunkiem zwolnienia dla niektórych podmiotów zużywających te wyroby. Warunek ten dotyczy np. podmiotów, które zużywają wyroby węglowe w procesie produkcji energii elektrycznej, natomiast nie dotyczy gospodarstw domowych, szkół, placówek służby zdrowia itp.

Pośredniczące podmioty węglowe są obowiązane do przechowywania dokumentu dostawy przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokument dostawy został potwierdzony przez odbiorcę. Odnosząc się do kwestii okresu przechowywania dokumentu dostawy, należy zauważyć, że zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W związku z czym dokumenty, które mogą mieć znaczenie dla ustalenia istnienia zobowiązania podatkowego lub jego wysokości, powinny być przechowywane do celów dowodowych do momentu upływu okresu przedawnienia, co znajduje odzwierciedlenie m.in. w Ordynacji podatkowej, która stanowi, iż podatnicy obowiązani do prowadzenia ksiąg podatkowych (pod tym pojęciem rozumie się m.in. ewidencje i rejestry) przechowują księgi i związane z ich prowadzeniem dokumenty do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Zatem pięcioletni okres przechowywania dokumentu dostawy określony w ustawie o podatku akcyzowym jest zgodny z przyjętymi w przepisach podatkowych terminami przedawniania się zobowiązań podatkowych i przechowywania ksiąg (dokumentów) podatkowych.

Informacje o praktycznym stosowaniu przepisów podatkowych dotyczących podatku akcyzowego od wyrobów węglowych są przedmiotem bieżących analiz w Ministerstwie Finansów. Na podstawie wypływających z nich wniosków Ministerstwo Finansów pracuje nad wprowadzeniem korekt w przepisach wykonawczych do ustawy o podatku akcyzowym dotyczących wyrobów węglowych. Rozważa się m.in. wprowadzenie dla wyrobów węglowych sprzedawanych w małych ilościach uproszczonych form dokumentowania ich dostawy, które można będzie stosować w sytuacji, gdy odbiór tych wyrobów przez ich nabywcę będzie następował bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego sprzedającego te wyroby. Przewiduje się, że wprowadzenie takich rozwiązań może znacznie uprościć formalności w obrocie wyrobami węglowymi.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl