SPS-023-1044/06 - Pobór opłaty skarbowej za wydawanie zaświadczeń o dopuszczeniu do ruchu pojazdów sprowadzonych do Polski z terytorium państwa członkowskiego UE

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 marca 2006 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-1044/06 Pobór opłaty skarbowej za wydawanie zaświadczeń o dopuszczeniu do ruchu pojazdów sprowadzonych do Polski z terytorium państwa członkowskiego UE

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów - na interpelację nr 1044 w sprawie wprowadzenia zmian z tytułu pobierania opłaty skarbowej za wydawanie zaświadczeń o dopuszczeniu do ruchu pojazdów sprowadzonych do Polski z terytorium państwa członkowskiego UE.

Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację Pana Krzysztofa Czarneckiego posła na Sejm RP z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie zmiany przepisów dotyczących dystrybucji wpływów z opłaty skarbowej od zaświadczeń wydawanych przez naczelników urzędów skarbowych, potwierdzających brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu pojazdów nabywanych z terytorium państw członkowskich UE, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium Polski, przesłaną wraz z pismem Marszałka Sejmu z dnia 14 lutego 2006 r. Nr SPS-023-1044/06 przy piśmie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Nr DPS-4401-1009/066, uprzejmie informuję.

Proponowane w interpelacji wprowadzenie zmian w przepisie art. 13 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) pozostałoby bez wpływu na wielkość środków przypadających poszczególnym gminom, bowiem przepis ten określa jedynie właściwość rzeczową i miejscową organów podatkowych w sprawach opłaty skarbowej. Do zakresu działania organu podatkowego należy m.in. pobór opłaty skarbowej, określanie wysokości tej opłaty, a także dokonywanie innych rozstrzygnięć na podstawie przepisów o opłacie skarbowej oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Problematyka dystrybucji wpływów podatkowych między poszczególne gminy uregulowana jest w przepisach ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 ze zm.). Zgodnie z przepisem art. 14 tej ustawy wpływy z opłaty skarbowej dystrybuowane są następująco:

1) z punktów sprzedaży znaków opłaty skarbowej i urzędowych blankietów wekslowych są przekazywane na rachunek budżetu gminy, w siedzibie której znajdują się te punkty, a z pozostałych punktów sprzedaży - na rachunek budżetu gminy, na obszarze której znajdują się te punkty,

2) uiszczanej gotówką - są wpłacane na rachunek budżetu gminy, na obszarze której ma siedzibę podmiot, który przyjął podanie, dokonał czynności urzędowej albo wydał zaświadczenie lub zezwolenie,

3) pobieranej przez płatnika - są wpłacane przez płatnika na rachunek budżetu gminy, na obszarze której płatnik ma siedzibę,

4) w pozostałych przypadkach - są wpłacane na rachunek budżetu gminy, na obszarze której jest położony właściwy miejscowo organ podatkowy.

Jeżeli podmiotem, który przyjął podanie, dokonał czynności urzędowej albo wydał zaświadczenie lub zezwolenie, jest wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub upoważniony przez niego podmiot, wpływy z opłaty skarbowej uiszczanej gotówką są wpłacane na rachunek budżetu tej gminy.

Analizując przepisy zarówno ustawy podatkowej, jak i ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, nie można zgodzić się z twierdzeniem o sprzeczności tych przepisów z Konstytucją RP, w szczególności z normami art. 165 i 32. Zakres przedmiotowy opłaty skarbowej obejmuje bowiem m.in. podania składane do wszystkich organów administracji publicznej, tak rządowej, jak i samorządowej, czynności urzędowe dokonywane przez te organy, a także zaświadczenia i zezwolenia wydawane na wniosek zainteresowanego. Opłata skarbowa pobierana jest także od czynności wykonywanych przez podmioty niebędące organami administracji publicznej, lecz wykonujące zlecone im zadania. W przypadku opłaty skarbowej stanowi ona w całości dochód gmin i jest przeznaczona na sfinansowanie ich zadań.

Przedstawiając powyższe, pragnę jednocześnie podkreślić, że podniesiony w interpelacji przez posła Krzysztofa Czarneckiego postulat dotyczący zmiany zasad dystrybucji wpływów z opłaty skarbowej za przedmiotowe zaświadczenia, wydawane przez naczelników urzędów skarbowych, należy uznać za wymagający rozważenia, w tym także konsultacji z organizacjami przedstawicielskimi samorządu terytorialnego.

Mając na uwadze fakt, że dokonanie zmian tych zasad spowoduje skutki w zakresie wysokości wpływów podatkowych do budżetów gmin, kwestia ta będzie przedmiotem analizy w ramach prac nad zmianą systemu podatkowego.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl