SPS-023-1039/08 - Sposoby finansowania z gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej inwestycji realizowanych przez osoby prywatne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 marca 2008 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-1039/08 Sposoby finansowania z gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej inwestycji realizowanych przez osoby prywatne.

W obowiązującym stanie prawnym brak jest możliwości dofinansowania bezpośrednio z budżetu gminy wydatków ponoszonych przez osoby fizyczne na budowę przydomowych urządzeń w zakresie ochrony środowiska (przydomowych oczyszczalni ścieków). Istnieje natomiast możliwość dofinansowania tego zadania ze środków gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Szanowny Panie Marszałku! W związku z przesłaną przy piśmie, Nr SPS-023-1039/08, z dnia 15 lutego 2008 r. interpelacją posła Andrzeja Bętkowskiego w sprawie sposobu finansowania z gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej inwestycji realizowanych przez osoby prywatne uprzejmie informuję, co następuje:

1.

Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902, z późn. zm.) w art. 405, 406 i 408 określa, na jakie cele można przeznaczać środki gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej poprzez przyznawanie dotacji. Nie wskazuje natomiast kategorii podmiotów, którym przysługuje prawo ubiegania się o dofinansowanie z tych funduszy. Ponadto zgodnie z art. 405 ust. 3 środki funduszy mogą być przeznaczane także na współfinansowanie przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. Nr 169, poz. 1420).

2.

Gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, jako fundusze celowe, w świetle art. 29 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.) należą do sektora finansów publicznych, a zatem zasady dofinansowania działalności innych podmiotów z ich środków muszą być zgodne z przepisami ustawy o finansach publicznych. Podstawą gospodarki finansowej gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej jest roczny plan przychodów i wydatków, który w myśl art. 184 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy stanowi integralną część uchwały budżetowej właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Plan przychodów i wydatków funduszy celowych, zgodnie z art. 165 ustawy o finansach publicznych, stanowi załącznik do uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego.

3.

Uwzględniając przepis art. 406 ust. 1 pkt 6, 7 i 7a ww. ustawy - Prawo ochrony środowiska, który stanowi, że środki gminnego funduszu przeznacza się na "przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi", "przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza" oraz "przedsięwzięcia związane z ochroną wód", możliwość dofinansowania z gminnego funduszu m.in. kosztu wywozu i unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest z obiektów, których właścicielami są osoby fizyczne, czy wymiany pieców i modernizacji kotłowni z węglowych na ekologiczne (np. w kotłowniach osiedlowych) powinna być rozważana w ramach:

-

partnerstwa publiczno-prywatnego, m.in. przy realizacji np. krajowego "Programu usuwania wyrobów zawierających azbest",

-

zakupu przez gminę usługi. Usługę należałoby zlecić wykonawcy wyłonionemu w oparciu o przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych.

4.

Ponadto uprzejmie informuję, że ustawa o samorządzie gminnym nakłada na gminę obowiązek realizacji zadań z zakresu kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych oraz zadań z zakresu ochrony środowiska.

Zasady i warunki zbiorowego odprowadzania ścieków, z uwzględnieniem wymagań ochrony środowiska i optymalizacji kosztów, określa ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. z 2006 r. Dz. U. Nr 123, poz. 858). Zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy, ale obowiązek budowy przyłącza kanalizacyjnego do sieci spoczywa na właścicielu nieruchomości.

Przepis art. 5 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu w czystości i porządku w gminach nakłada na właścicieli nieruchomości obowiązek przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub - w przypadku gdy budowa sieci jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona - wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy lub przydomową oczyszczalnię ścieków.

Przedstawiając powyższe, uprzejmie informuję, że w obowiązującym stanie prawnym brak jest możliwości dofinansowania bezpośrednio z budżetu gminy wydatków ponoszonych przez osoby fizyczne na budowę przydomowych urządzeń w zakresie ochrony środowiska (przydomowych oczyszczalni ścieków). Istnieje natomiast możliwość dofinansowania tego zadania ze środków gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w przypadku spełnienia następujących warunków: budowa sieci jest niemożliwa lub ekonomicznie nieuzasadniona - taką możliwość przewiduje uchwała rady gminy w kontekście globalnego rozwiązania problemu oczyszczania ścieków komunalnych na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego oraz taką możliwość przewiduje roczny plan przychodów i wydatków gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na dany rok.

Pragnę na koniec zauważyć, że w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. zmieniającej ustawę - Prawo ochrony środowiska z dniem 2 czerwca 2007 r. (Dz. U. Nr 88, poz. 587) został dodany ust. 4 w art. 405, umożliwiający ministrowi właściwemu do spraw środowiska określenie, w drodze rozporządzeń, szczegółowych warunków udzielania pomocy publicznej ze środków funduszy na przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, biorąc pod uwagę w szczególności wymagania dotyczące dopuszczalnej intensywności pomocy publicznej, określone w przepisach Unii Europejskiej w tym zakresie.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl