SP2-N/861-626-3688/99 - Realizacja tytułów wykonawczych przyjętych do wykonania w drodze rekwizycji
Pismo z dnia 6 stycznia 2000 r. Ministerstwo Finansów SP2-N/861-626-3688/99 Realizacja tytułów wykonawczych przyjętych do wykonania w drodze rekwizycji
W związku z pismem w sprawie wyodrębnienia w półrocznym sprawozdaniu MF-10 Ps danych dotyczących ruchu tytułów wykonawczych przyjętych do wykonania w drodze rekwizycji, Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia, iż przedmiotowe wyodrębnienie dotyczy liczby tytułów wykonawczych realizowanych w trybie rekwizycji oraz wystawionych na osoby trzecie, nie odnosi się natomiast do ściągniętych kwot zaległości, ściągniętych kosztów egzekucyjnych, jak również czynności egzekucyjnych, podejmowanych w celu zrealizowania przyjętych do rekwizycji tytułów wykonawczych.
Wyodrębnienie to ma na celu uniknięcie dublowania liczby tytułów wykonawczych, które są realizowane przez różne urzędy skarbowe.
Przepisy art. 22 ustawy egzekucyjnej pozwalają na określenie właściwości miejscowej organów egzekucyjnych prowadzących egzekucję należności pieniężnych wg miejsca zamieszkania (siedziby) zobowiązanego lub według miejsca położenia mienia zobowiązanego. W celu skorzystania z pomocy prawnej innego urzędu skarbowego, na którego terenie znajdują się składniki majątkowe zobowiązanego (w przypadku nieuzyskania lub braku szans na uzyskanie w rozsądnym czasie zaspokojenia egzekwowanej kwoty wraz z odsetkami za zwłokę i kosztami egzekucyjnymi), urząd źródłowy, do którego został skierowany tytuł wykonawczy przez wierzyciela, zwraca się do urzędu, na którego terenie działania znajdują się składniki majątkowe zobowiązanego, o przeprowadzenie egzekucji z tych składników majątkowych.
Urzędem wiodącym w realizacji tego tytułu, odpowiedzialnym za jego realizację, pozostaje nadal urząd źródłowy. Przeprowadza on rozpoznanie w zakresie składników majątkowych zobowiązanego i miejsca ich położenia, a także decyduje o skorzystaniu z pomocy prawnej innego urzędu. Natomiast urząd, do którego został przesłany tytuł wykonawczy w ramach rekwizycji, działa niejako w zastępstwie urzędu źródłowego, realizując ten sam tytuł wykonawczy, ale z majątku położonego w zasięgu jego właściwości miejscowej. Rejestracja otrzymanego tytułu wykonawczego w urzędzie udzielającym, pomocy prawnej następuje z dniem wpływu tytułu do tego urzędu. Nie można jednak tej daty utożsamiać z datą wszczęcia egzekucji. Egzekucja należności objętych przekazanym, do rekwizycji tytułem wykonawczym została bowiem już uprzednio wszczęta przez urząd źródłowy; w odniesieniu do zobowiązań podatkowych, pierwsza dokonana przez ten organ czynność egzekucyjna, o której zobowiązany został powiadomiony, spowodowała przerwanie biegu przedawnienia.
Z tego względu nie można traktować podjęcia czynności egzekucyjnych przez organ, który realizuje tytuł wykonawczy w ramach rekwizycji, jako wszczęcia odrębnego postępowania egzekucyjnego. Jest to w dalszym, ciągu realizacja już uprzednio wszczętej egzekucji, tyle tylko, że przez inny organ egzekucyjny.
Nie jest zatem zasadne traktowanie otrzymanego tytułu wykonawczego przez urząd udzielający pomocy w jego realizacji jako nowego tytułu i wykazywanie go w sprawozdaniu MF-10 Ps w łącznej liczbie z innymi tytułami wykonawczymi. Powodowałoby to bowiem nieuzasadnione zwiększenie liczby tytułów wykonawczych, realizowanych przez działy egzekucyjne urzędów skarbowych.
Fakt współuczestniczenia przy realizacji tytułu wykonawczego przez urząd działający w ramach rekwizycji powinien być zatem wykazywany w pozycjach 28-33 sprawozdania MF-10 Ps, w których wykazywane są również tytuły wykonawcze wystawione na osoby trzecie. Dane zawarte w tych pozycjach będą informacją o "dodatkowych" tytułach wykonawczych, wystawionych na osoby trzecie, służących ściągnięciu kwot zaległości podatkowych ciążących na dłużnikach oraz tytułach przekazanych do realizacji w ramach rekwizycji.
W celu przedstawienia realnej wysokości kwot zaległości podlegających egzekucji w pozycjach 07-12 należy podawać kwoty objęte tytułami wykonawczymi wykazanymi w poz. 01-06.
Natomiast w pozostałych pozycjach, dotyczących efektów działania działów egzekucyjnych oraz wkładu pracy w toku prowadzonej egzekucji, powinny być wykazane pełne dane.:
- w poz. 13-18 - obejmujące kwoty wyegzekwowane zarówno na poczet tytułów wykonawczych z poz. 05, jak i z poz. 32,
- w poz. 19-27 - obejmujące wszystkie czynności egzekucyjne oraz wszystkie czynności polegające na spisaniu protokołu o stanie majątkowym lub relacji o niemożności dokonania czynności egzekucyjnych,
odnoszące się zarówno do tytułów wykonawczych wykazanych w poz. 05, jak i w poz. 32 sprawozdania, a więc także tytułów realizowanych w ramach rekwizycji.
Taki sposób prezentacji efektów pracy działów egzekucyjnych będzie odzwierciedlał zarówno faktyczną kwotę zaległości podlegających egzekucji, faktyczną liczbę tytułów wykonawczych obejmujących te zaległości, jak również faktyczny wkład pracy działów egzekucyjnych w ściągnięcie zaległości.