SP2-K-861-1403-1780/01 - Wystawianie tytułów wykonawczych na zobowiązania podatkowe

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2001 r. Ministerstwo Finansów SP2-K-861-1403-1780/01 Wystawianie tytułów wykonawczych na zobowiązania podatkowe

Pismo SP2-K-861-1403-1780/01 Dyrektora Departamentu Systemu Podatkowego z dnia 21 grudnia 2001 r. do Izby Skarbowej w Olsztynie (do wiadomości wszystkich izb skarbowych)

W związku z podniesionymi w piśmie z 11 grudnia 2001 r. nr (...) wątpliwościami dotyczącymi możliwości wystawiania tytułów wykonawczych na zobowiązania podatkowe wykazane w deklaracjach, w których w pouczeniu powołany został nieobowiązujący art. 26a ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, a także możliwości stosowania nieobowiązujących wzorów tytułów wykonawczych, Ministerstwo Finansów uprzejmie zauważa:

Zgodnie z art. 3a § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, tytuł wykonawczy można wystawić na zobowiązania powstałe w przypadkach określonych w art. 21 § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa i wykazane w deklaracjach lub zeznaniach podatkowych po spełnieniu dwóch warunków, tj.:

1) deklaracja lub zeznanie zawiera pouczenie, że stanowią one podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego,

2) wierzyciel przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego przesłał zobowiązanemu upomnienie, o którym mowa w art. 15 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

O spełnieniu pierwszego warunku decyduje zatem zawarcie w deklaracji lub zeznaniu elementu pouczenia o treści: deklaracja (zeznanie) stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. Numer jednostki redakcyjnej przepisu pozwalającego na wystawienie tytułu wykonawczego na podstawie deklaracji lub zeznania, wskazany w pouczeniu, ma natomiast charakter informacyjny, który nie może decydować o spełnieniu tego warunku.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 137, poz. 1541) nie został uwzględniony przepis pozwalający na stosowanie w okresie przejściowym dotychczasowego wzoru tytułu wykonawczego. Powodem tego był fakt, iż wzór ten nie zawiera treści dostosowanej w pełni do art. 27 § 1 pkt 5, 8 i 11 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w brzmieniu ustalonym ustawą z dnia 6 września 2001 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 125, poz. 1368). Stosowanie tego wzoru może zatem prowadzić do kwestionowania przez zobowiązanych, na podstawie art. 33 pkt 10 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, prawidłowości wystawienia tytułu wykonawczego.

Zarzuty takie będą jednak bezprzedmiotowe, jeżeli tytuły wykonawcze wystawione na dotychczasowym wzorze zostaną uzupełnione w sposób trwały i czytelny o:

1) wskazanie podstawy prawnej pierwszeństwa zaspokojenia należności pieniężnej, jeżeli należność korzysta z tego prawa i prawo to nie wynika z zabezpieczenia należności pieniężnej,

2) powołanie aktualnego przepisu określającego skutki niezawiadomienia organu egzekucyjnego o zmianie miejsca pobytu zobowiązanego,

3) środki egzekucyjne stosowane w egzekucji należności pieniężnych niewymienione na dotychczasowym wzorze w części zawierającej klauzulę o skierowaniu tytułu wykonawczego do egzekucji.

W świetle powyższego można wystawiać tytuły wykonawcze, według dotychczasowego wzoru, z uwzględnieniem powyższych uzupełnień, jak również przyjmować takie tytuły od tzw. obcych wierzycieli.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2002/2/26