SP1/S-861-89-1639/99 - Przeniesienie własności rzeczy i praw majątkowych na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 czerwca 1999 r. Ministerstwo Finansów SP1/S-861-89-1639/99 Przeniesienie własności rzeczy i praw majątkowych na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa.

W związku z otrzymanymi sygnałami o nieprawidłowościach występujących przy stosowaniu instytucji wygasania zobowiązań podatkowych w formie przeniesienia własności rzeczy i praw majątkowych na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa, o której mowa w art. 66 § 1 pkt. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Przeniesienie własności rzeczy i praw majątkowych na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa na podstawie art. 66 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa jest szczególnym przypadkiem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego. Szczególny charakter tego przypadku wygaśnięcia zobowiązania podatkowego polega na tym, iż pieniężna wierzytelność Skarbu Państwa zostaje zaspokojona w formie niepieniężnej. W rezultacie Skarb Państwa przejmuje własność rzeczy lub praw majątkowych podatnika w zamian za zaległości w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa. Inicjatywa w zastosowaniu tej formy prawnej prowadzącej do wygaśnięcia zobowiązania podatkowego należy do podatnika. Podatnik występuje do urzędu skarbowego z wnioskiem o przeniesienie własności i wskazuje rzeczy i prawa majątkowe, których własność zamierza przenieść na rzecz Skarbu Państwa. Stronami umowy o przeniesieniu własności w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej pozostają starosta wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej i podatnik. Udział właściwego urzędu skarbowego ogranicza się w zasadzie do wyrażenia zgody na zastosowanie w konkretnej sprawie tego szczególnego sposobu wygaśnięcia zobowiązania podatkowego. Za termin wygaśnięcia zobowiązania podatkowego uważa się w myśl art. 66 § 4 Ordynacji podatkowej dzień przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych.

W celu wyeliminowania negatywnych dla Skarbu Państwa skutków nieprawidłowości popełnianych w zakresie wykorzystania przejętych przez Skarb Państwa na podstawie art. 66 § 1 Ordynacji podatkowej rzeczy lub praw majątkowych, zobowiązuję urzędy skarbowe do wnikliwego i wszechstronnego rozpatrywania złożonych przez podatników w tej sprawie wniosków. Mając na uwadze szczególny charakter tej formy wygasania zobowiązań podatkowych stwierdzam, że stosowanie instytucji wygasania zobowiązań podatnika w powołanym trybie powinno występować tylko w uzasadnionych przypadkach, wówczas gdy nie ma możliwości zaspokojenia roszczeń Skarbu Państwa w sposób pieniężny. Wszechstronnej analizie należy poddać przede wszystkim wartość wskazanych przez podatnika rzeczy i praw majątkowych i jako metodę ustalania tej wartości stosować oszacowanie przez biegłego rzeczoznawcę. Po wygaśnięciu zobowiązania podatkowego urząd skarbowy pozbawiony jest prawa współdecydowania o sposobie zagospodarowania przejętego przez starostę mienia. Kwestie te pozostają już poza sfera stosunków podatkowych. Uważam więc za wskazane nawiązanie ścisłej współpracy z właściwymi starostami, w zakresie celowości przejmowania na rzecz Skarbu Państwa własności rzeczy i praw majątkowych podatnika. W szczególności, wyrażenie przez urząd skarbowy zgody na zastosowanie omawianej instytucji powinno być poprzedzone pozytywną opinią starosty, ze wskazaniem jednostki organizacyjnej, której starosta zamierza przekazać przejęte mienie oraz sposobu zagospodarowania tego mienia.

Opublikowano: KSiP 1999/8/81