SP1/S-861-104-1748/99 - Wzajemne potrącenia wierzytelności państwowych jednostek przekształconych w samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lipca 1999 r. Ministerstwo Finansów SP1/S-861-104-1748/99 Wzajemne potrącenia wierzytelności państwowych jednostek przekształconych w samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej.

W związku z otrzymanymi sygnałami o nieprawidłowościach występujących przy przekazywaniu przez urzędy skarbowe Bankowi Handlowemu w Warszawie S.A. informacji dotyczących, dokonanych w trybie art. 64 Ordynacji podatkowej, potrąceń zobowiązań podatkowych z wierzytelnościami wobec Skarbu Państwa, wynikających z nieuregulowanych zobowiązań ochrony zdrowia, o których mowa w piśmie Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 1999 r. Nr SP2-K 861-393-1093/99, dodatkowo wyjaśniam, co następuje:

Przekazywane przez urzędy skarbowe, urzędom wojewódzkim i Bankowi Handlowemu, dane, stosownie do zaleceń zawartych w piśmie Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 1999 r. Nr SP2-K-861-393-1093/99, nie powinny obejmować wniosków podatników o potrącenie zobowiązań podatkowych z wierzytelnościami wobec samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Potrącenie zobowiązań podatkowych z przejętymi przez Skarb Państwa, na mocy art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872), wierzytelnościami wobec państwowych jednostek budżetowych służby zdrowia dotyczy wierzytelności wobec tych jednostek zaciągniętych do dnia 31 grudnia 1998 r., nie później jednak niż do chwili przekształcenia w samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej i może być dokonane pod warunkiem uwzględnienia wniosku podatnika, gdy zostały spełnione wszystkie przesłanki określone w art. 64 § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Tak więc dokonanym w trybie art. 64 potrąceniem zobowiązań nie mogą być objęte wierzytelności powstałe po dniu 31 grudnia 1998 r., a także wierzytelności powstałe przed tym dniem, lecz już po przekształceniu państwowej jednostki budżetowej w samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, ponieważ wskutek zmiany formy prawnej nowo powstały zakład traci status państwowej jednostki budżetowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, a zatem składane przez podatników w tej sprawie wnioski powinny być załatwiane odmownie.

Mając na uwadze występujące w tym zakresie nieprawidłowości, zalecam objęcie szczególnym nadzorem poprawności stosowania przez urzędy skarbowe instytucji potrąceń, o której mowa w art. 64 Ordynacji podatkowej, a w szczególności wnikliwe badanie daty powstania wierzytelności przedkładanej do potrącenia. W przypadkach wydawania przez urzędy skarbowe postanowień zawierających pozytywne rozstrzygnięcie w przedmiocie potrącenia zobowiązań podatkowych z wierzytelnościami powstałymi po dniu przekształcenia państwowej jednostki budżetowej w samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, należy stwierdzić nieważność postanowień wydanych na podstawie art. 273 Ordynacji podatkowej art. 247 § 1 pkt 3 w związku z art. 219 Ordynacji, jako rażąco naruszających prawo.

Opublikowano: Biul.Skarb. 1999/4/14