SP 1/068-35/OS334/03/EB - Rewizja nadzwyczajna w postępowaniu podatkowym

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 kwietnia 2003 r. Ministerstwo Finansów SP 1/068-35/OS334/03/EB Rewizja nadzwyczajna w postępowaniu podatkowym

W związku z pismem z dnia 11 lutego 2003 r. Nr PD-I-070/1/RA/03 w sprawie interpretacji art. 30 oraz art. 57 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368, z późn. zm.), Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z art. 30 ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym ocena prawna wyrażona w orzeczeniu Sądu wiąże w sprawie ten Sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. W razie stwierdzenia, że organ, którego działania lub bezczynności dotyczy orzeczenie Sądu, nie wykonał w całości lub w części tego orzeczenia, Sąd zgodnie z art. 31 ust. 1 tej ustawy może orzec o wymierzeniu temu organowi grzywny.

Rozpoznawanie rewizji nadzwyczajnej następuje według przepisów o

postępowaniu kasacyjnym, stosowanym odpowiednio, w myśl art. 10 ustawy z dnia 1 marca 1996 r. o zmianie Kodeksu postępowania cywilnego… (Dz. U. Nr 43, poz. 189, z późn. zm.). Przepisy o postępowaniu kasacyjnym do rozpoznawania rewizji nadzwyczajnej od prawomocnego orzeczenia NSA nie stwarzają możliwości do wstrzymania wykonania orzeczenia prawomocnego.

Mając na uwadze przedstawione argumenty należy stwierdzić, że złożenie wniosku o rewizję nadzwyczajną nie zwalnia organu podatkowego z obowiązku wykonania orzeczenia NSA.

W zakresie dotyczącym stosowania art. 57 ust. 2 ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym zauważa się, iż na mocy art. 8 ustawy z dnia 12 września 2002 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 169, poz. 1387) rozszerzono krąg podmiotów uprawnionych do złożenia rewizji nadzwyczajnej od orzeczenia tego Sądu do Sądu Najwyższego. W sprawach z zakresu prawa podatkowego do złożenia rewizji nadzwyczajnej został uprawniony Minister Finansów, co jednak nie wyklucza możliwości złożenia rewizji nadzwyczajnej w sprawach podatkowych także przez inne podmioty wymienione w art. 57 ustawy o NSA.

Jednakże wnioski Izb Skarbowych o rewizję nadzwyczajną winny być składane wyłącznie za pośrednictwem Ministra Finansów, który sprawuje zwierzchni nadzór nad organami podatkowymi oraz ogólny nadzór w sprawach podatkowych. Jakkolwiek złożenie wniosku Izby Skarbowej o rewizję nadzwyczajną do innego organu uprawnionego nie będzie wadliwe, to jednak mając na względzie rolę Ministra Finansów w systemie organów podatkowych taka praktyka nie powinna być stosowana.

Opublikowano: LEX nr 6997