SKO/Cz/400/19/07 - Klasyfikacja internatów na potrzeby podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lutego 2007 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Szczecinie SKO/Cz/400/19/07 Klasyfikacja internatów na potrzeby podatku od nieruchomości.

Na podst. art. 14b § 5 pkt 1, art. 194 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60, zm.: Dz. U. z 2004 r. Nr 93, poz. 894, Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727, Nr 86, poz. 732, Nr 143, poz. 1199, Dz. U. z 2006 r. Nr 66, poz. 470), art. 1a ust. 1 pkt 1, art. 5, art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a i lit. e ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844), art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086 z późn. zm.)

po rozpatrzeniu zażalenia- Oddział Regionalny w Szczecinie na postanowienie Prezydenta Miasta Szczecin z dnia 8 grudnia 2006 r., znak: WPiOL-III-3110-5/AR/882/2006 o interpretacji prawa podatkowego - art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a i lit. e ustawy o podatkach i opłatach lokalnych

orzeka

utrzymuje w mocy zaskarżone postanowienie.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 9 listopada 2006 r. - Oddział Regionalny w Szczecinie wystąpiła do Prezydenta Miasta Szczecin o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego - art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a i lit. e ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

W treści wniosku Strona sformułowała następujące pytania:

*

czy internaty podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844) jako budynki mieszkalne?

*

czy budowle związane z prowadzeniem działalności internatowej: sieci kanalizacyjne i przyłącza sieci kanalizacyjnej, za pomocą których odprowadzane są ścieki oraz wody opadowe, oraz sieci energetyczne, za pomocą których dostarczana jest energia elektryczna, jak również drogi i place utwardzone, parkingi utwardzone itp., znajdujące się na działkach, na których usytuowane są budynki internatowe i służące mieszkańcom internatów podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości?

Postanowieniem w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 8 grudnia 2006 r., znak: WPiOL-lII-3110-5/AR/882/2006 Prezydent Miasta Szczecin uznał, iż internaty, znajdujące się przy ulicach, położone na terenie Gminy Miasta Szczecin podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawki jak dla "budynków pozostałych", określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Natomiast internat położony przy ul. powinien być opodatkowany podatkiem od nieruchomości według stawki określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a wskazanej ustawy.

Ponadto organ ten uznał, iż budowle związane z prowadzeniem działalności internatowej: sieci kanalizacyjne i przyłącza sieci kanalizacyjnej, za pomocą których odprowadzane są ścieki oraz wody opadowe, oraz sieci energetyczne, za pomocą których dostarczana jest energia elektryczna, jak również drogi i place utwardzone, parkingi utwardzone itp., znajdujące się na działkach, na których usytuowane są budynki internatowe służące mieszkańcom internatów, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

W zażaleniu z dnia 18 grudnia 2006 r. Oddział Regionalny w Szczecinie wnosi o uchylenie zaskarżonego postanowienia w części dotyczącej interpretacji opodatkowania podatkiem od nieruchomości budynków internatów, położonych przy ulicach.

W ocenie Strony organ podatkowy przyjął całkowicie formalistyczne podejście do sprawy i oparł się wyłącznie na zapisach w ewidencji gruntów i budynków. Tymczasem - jak uważa Strona - przeznaczenie przedmiotowych budynków jest oczywiste, wynika ze stanu faktycznego i jest znane organowi podatkowemu.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze ustaliło i zważyło, co następuje.

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844) stawki podatku od nieruchomości zróżnicowane są w zależności od rodzaju budynku. W myśl art. 1a ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy budynkiem jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzenia za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2003 r. Nr 100, poz. 1086 z późn. zm.) podstawę wymiaru podatków i świadczeń stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Opodatkowanie budynku lub jego części stawką podatku przewidzianą dla budynków mieszkalnych jest zatem możliwe tylko wówczas, gdy w ewidencji gruntów i budynków budynek oznaczony został jako mieszkalny. Jeżeli więc dany budynek w powyższej ewidencji oznaczony jest jako budynek "mieszkalny", to należy opodatkować go stawkami przewidzianymi dla budynków mieszkalnych, chyba, że budynek ten jest zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej. Natomiast inne oznaczenie powoduje konieczność zastosowania innych stawek podatku od nieruchomości.

W przedmiotowej sprawie jedynie budynek położony przy ul. Ku Słońcu 33d oznaczony jest jako BUD (M) - budynek mieszkalny, w związku z czym tylko ten budynek może być opodatkowany podatkiem od nieruchomości według stawki jak dla budynków mieszkalnych.

Informacja wskazana w ewidencji budynków i gruntów stanowi dla organu podatkowego podstawę rozstrzygania w przedmiocie zastosowania właściwej stawki podatku od nieruchomości, bez konieczności sięgania do dokumentacji budowlanej, architektonicznej, opinii biegłych itp., za wyjątkiem sytuacji oczywistej niezgodności stanu faktycznego z danymi zawartymi w ewidencji.

Jedynie w sytuacji, gdy ewidencja budynków nie jest lub dotychczas nie była prowadzona, podstawowym kryterium zaliczenia danego budynku do odpowiedniej kategorii jest dokumentacja budowlana danego obiektu, np. projekt budowlany, pozwolenie na budowę, decyzja o dopuszczeniu budynku do użytkowania itp., w której znajduje się dokonane przez stosowny organ precyzyjne określenie rodzaju budynku. Jeżeli z przedmiotowej dokumentacji jednoznacznie wynika kategoria danego budynku, to za taki budynek powinien być on uznany przez organ podatkowy. Organ ten nie ma bowiem podstaw do poważania prawomocnych decyzji innych organów, natomiast ma obowiązek kierować się dyspozycją przepisu art. 194 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Dopiero w przypadku braku wyżej wskazanej dokumentacji, budynek powinien i może zostać zakwalifikowany, zgodnie z jego rzeczywistym przeznaczeniem.

Z tych względów należy podzielić stanowisko organu podatkowego pierwszej instancji, zgodnie z którym internaty, znajdujące się przy ulicach, położone na terenie Gminy Miasta Szczecin podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawki jak dla "budynków pozostałych", określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Natomiast stawka podatku określona w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a wskazanej ustawy ma zastosowanie jedynie do opodatkowania internatu położonego przy ul..

Wobec niekwestionowania przez Stronę stanowiska organu pierwszej instancji odnośnie opodatkowania budowli związanych z prowadzeniem działalności internatowej, tut. organ podziela wyżej wskazane stanowisko organu pierwszej instancji, zgodnie z którym budowle te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Wobec powyższego należało orzec jak na wstępie.

Niniejsza decyzja jest ostateczna. Na decyzję służy stronie prawo wniesienia skargi (w dwóch egzemplarzach) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie za pośrednictwem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 4, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia. Skargę można wnieść z powodu naruszenia prawa bądź interesu prawnego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl