SD/415-67/03 - Reklamacja wyrobu jako koszt uzyskania przychodu
Pismo z dnia 15 stycznia 2004 r. Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce SD/415-67/03 Reklamacja wyrobu jako koszt uzyskania przychodu
Pytanie podatnika
Czy podatnik przyjmujący reklamację wyrobu, który produkuje, może zakwalifikować takie zdarzenie jako koszt uzyskania przychodu? Czy przy okresie gwarancji wynoszącym 3 lata ma znaczenie moment złożenia reklamacji?
Odpowiedź
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.
Z treści powyższego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość odliczania od przychodów wszelkich kosztów, ale pod warunkiem, że mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu oraz wydatek ten nie znajduje się w katalogu zawartym w art. 23 wskazanej wyżej ustawy.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że firma produkuje folię dachową, która w sporadycznych przypadkach jest przedmiotem reklamacji. Artykuł 23 ust. 1 pkt 19 stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Klient, który zakupił folię dachową, po 2 latach stwierdził, że nie spełnia ona swoich funkcji i zgłosił reklamację. Jeśli jej realizacja nie wynika z powodu wymienionego w art. 23 ust. 1 pkt 19, to poniesione przez firmę w ramach gwarancji bądź rękojmi wydatki tj. koszt nowej folii oraz koszty jej wymiany można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Nadmienia się, że w kontekście zasadności wydatków, moment zgłoszenia reklamacji nie ma znaczenia. Sprawą istotną natomiast jest fakt prawidłowego ich udokumentowania.