RR 2-0611-ll/AP/06/520 - Sporządzanie sprawozdań budżetowych w zakresie wydatków strukturalnych poniesionych przez jednostki sektora finansów publicznych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lutego 2006 r. Ministerstwo Finansów RR 2-0611-ll/AP/06/520 Sporządzanie sprawozdań budżetowych w zakresie wydatków strukturalnych poniesionych przez jednostki sektora finansów publicznych

W związku z napływającymi do Ministerstwa Finansów sygnałami z jednostek samorządu terytorialnego o prowadzonych przez Regionalne Izby Obrachunkowe szkoleniach z zakresu zasad sporządzania sprawozdania Rb-WS za 2005 r. i podawanej na tych szkoleniach interpretacji określającej zakres publicznych wydatków krajowych, które winny być uwzględnione w ww. sprawozdaniu, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, co następuje.

Stosownie do zapisów par. 1, 2 i 3 "Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie wydatków strukturalnych poniesionych przez jednostki sektora finansów publicznych" - stanowiącej załącznik nr 33 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 170, poz. 1426), w sprawozdaniu Rb-WS należy wykazać wyłącznie krajowe wydatki publiczne poniesione na cele strukturalne. Oznacza to, że w ww. sprawozdaniu jednostki sektora finansów publicznych, w tym także jednostki samorządu terytorialnego, winny wykazać wszystkie wydatki publiczne z 2005 roku, poniesione w obszarach klasyfikacji wydatków strukturalnych wymienionych w kol. 2 tabeli stanowiącej wzór sprawozdania, opisanych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz. U. Nr 285, poz. 2851 i z 2005 r. Nr 266, poz. 2238).

Biorąc pod uwagę wątpliwości zgłaszane przez jednostki sporządzające ww. sprawozdanie co do zakresu wydatków, które powinny być w nim wykazane, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w sprawozdaniu Rb-WS nie należy wykazywać wydatków finansowanych ze środków UE (tj. z funduszy przedakcesyjnych: PHARE, ISPA i SAPA.RD, funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Inicjatyw Wspólnotowych oraz innych środków poakcesyjnych, np. Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Transition Facility). W przypadku, gdy jednostka realizuje zadanie finansowane z udziałem środków UE, to w ww. sprawozdaniu uwzględnia również wydatki krajowe poniesione na współfinansowanie tego zadania (w części stanowiącej wkład krajowy publiczny, z pominięciem wydatków poniesionych w danym roku, które podlegają refundacji ze środków UE nawet w sytuacji, gdyby refundacja miała nastąpić w latach następnych).

Należy mieć na względzie, że istota prowadzonego badania wydatków krajowych publicznych, czemu ma służyć wprowadzenie sprawozdania Rb-WS jest zebranie dla Komisji Europejskiej danych o kształtowaniu się poziomu tych wydatków po przystąpieniu Polski do UE, w czasie, gdy nasz kraj korzysta ze środków UE. Komisja Europejska wymaga utrzymania przez Polskę po akcesji poziomu krajowych wydatków publicznych na cele strukturalne w wielkości nie mniejszej niż przed akcesja. Polska musi udowodnić Komisji, że środki funduszy strukturalnych UE po roku 2004 nie będą zastępowały krajowych wydatków publicznych na realizacje celów i zadań w obszarze interwencji funduszy strukturalnych, ponoszonych przed akcesja.

Wyjaśniając powyższe Ministerstwo Finansów uprzejmie prosi o pilne przekazanie niniejszego wyjaśnienia wszystkim Regionalnym Izbom Obrachunkowym w celu dokonania sprostowań w przypadkach podania odmiennej interpretacji zapisów Instrukcji stanowiącej załącznik nr 33 do ww. rozporządzenia na prowadzonych przez RIO szkoleniach.

Opublikowano: www.rio.opole.pl