RP.0441/89,91/32181/2013 - Wpływ zmiany siedziby szkoły oraz przesunięcia daty rozpoczęcia roku szkolnego na wypłatę dotacji przez gminę

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2013 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku RP.0441/89,91/32181/2013 Wpływ zmiany siedziby szkoły oraz przesunięcia daty rozpoczęcia roku szkolnego na wypłatę dotacji przez gminę

Wnioskami z dnia 8 oraz 9 października 2013 r. (doręczonymi odpowiednio w dniach 10 i 16 października 2013 r.) zwrócił się Pan o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), a w szczególności odpowiedzi na pytania:

1.

kto i według jakiej procedury powinien udzielić dotacji szkole (posiadającej uprawnienia szkoły publicznej), która zmieniła siedzibę (przenosząc się z Sopotu do Gdańska) za okres od dnia dokonania zmiany do końca 2013 r.?

2.

czy przesunięcie przez podmiot prowadzący rozpoczęcia roku szkolnego zwalnia miasto Sopot z obowiązku wypłaty dotacji dla szkoły?

Przede wszystkim należy wskazać, iż zasady udzielenia wyjaśnień określone zostały w Komunikacie w sprawie udzielania przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Gdańsku wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych (bip.gdansk.rio.gov.pl zakładka informacje/komunikaty).

Z przykrością stwierdzam, że powyższe wnioski nie spełniają wymogów wynikających z tego Komunikatu zarówno co do formy jak i treści, która jest obligatoryjna.

Ustosunkowując się do zagadnień w nich poruszonych, odpowiadając na pierwsze pytanie należy odwołać się do treści ustawy o systemie oświaty. W jej art. 90 ust. 1 stwierdza się, że niepubliczne przedszkola, w tym specjalne, szkoły podstawowe i gimnazja, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych oraz szkół podstawowych artystycznych, otrzymują dotacje z budżetu gminy, przy czym nie może budzić wątpliwości, iż obowiązek dotowania spoczywa na gminie, na terenie której szkoła prowadzi swoją działalność. Natomiast art. 90 ust. 2a stanowi, że "Dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1 i 2, pod warunkiem że osoba prowadząca szkołę poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji".

Normy te wskazują, iż w przypadku przeniesienia szkoły do innej gminy, od chwili zmiany jej siedziby, obowiązek dotowania spoczywa na gminie, do której szkoła została przeniesiona, pod warunkiem oczywiście przekazania tej gminie planowanej liczby uczniów, nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.

Jednakże zgodnie z postanowieniami art. 5a ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty do zadań oświatowych gminy należy zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej m.in. w szkołach podstawowych. Mając na względzie fakt, że gmina może realizować to zadanie zarówno poprzez prowadzenie własnych placówek oświatowych, jak i dotowanie publicznych i niepublicznych placówek oświatowych tego typu prowadzonych przez inną niż gmina osobę prawną lub osobę fizyczną, należałoby zatem przyjąć, że gmina, na terenie której funkcjonuje niepubliczna placówka oświatowa, w ramach realizacji ww. zadań własnych w zakresie oświaty może zdecydować o wypłacie dotacji dla placówki, która realizuje zadania gminy w tym zakresie. W takim przypadku zasadne wydaje się przyjęcie, że decyzja w sprawie wypłaty dotacji winna należeć do gminy.

Odnosząc się natomiast do drugiego pytania dotyczącego przesunięcia przez podmiot prowadzący rozpoczęcia roku szkolnego i ewentualnego związanego z tym zwolnienia miasta Sopotu z obowiązku wypłaty dotacji dla szkoły, należy zauważyć, że załączona dokumentacja do wniosków wskazuje, iż w dniu 11 września 2013 r. pracownicy Urzędu Miasta Sopotu stwierdzili, że Chrześcijańska Szkoła Montessori nie funkcjonuje na terenie miasta Sopotu, a przeniesiona została na teren miasta Gdańska. W dotychczasowej siedzibie Szkoły zaś działalność prowadzi klub dziecięcy "Tulipan".

W tej sytuacji zaprzestanie działalności na terenie miasta Sopotu powoduje, iż ta jednostka samorządu terytorialnego nie jest zobowiązana do wypłaty kolejnych części dotacji.

Jednocześnie pragnę przypomnieć, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

Opublikowano: www.bip.gdansk.rio.gov.pl