RP.0441/111/92/32201/2013 - Stosowanie przepisów w zakresie ulg w spłacie dotyczących niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2013 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku RP.0441/111/92/32201/2013 Stosowanie przepisów w zakresie ulg w spłacie dotyczących niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym

Wnioskiem o numerze EOD 88040/10/2013 z dnia 11 października 2013 r. (doręczonym w dniu 16 października 2013 r.) zwrócił się Pan o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) - zwanej dalej u.f.p. i ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) - zwanej dalej o.p., a w szczególności odpowiedzi na pytania:

1)

czy w sytuacji złożenia przez zobowiązanego wniosku o umorzenie w całości należności publicznoprawnych, o których mowa w art. 60 pkt 7 u.f.p., organ rozpatrujący wniosek winien stosować kryteria umorzenia wskazane w art. 56 u.f.p., czy też posiłkowo kryteria stosowania ulgi wynikające z art. 67a i odpowiednio 67b;

2)

czy w sytuacji zamiaru zastosowania względem zobowiązanego ulgi polegającej na umorzeniu w części, rozłożeniu na raty lub odroczeniu terminów spłaty należności publicznoprawnych, o których mowa w art. 60 pkt 7 u.f.p., znajdują zastosowanie przesłanki stosowania ulgi wskazane w art. 57 u.f.p., czy też należy posiłkowo brać pod uwagę kryteria zawarte w art. 67a i odpowiednio art. 67b o.p.;

3)

czy w świetle brzmienia art. 64 ust. 2 u.f.p. w sytuacji złożenia przez dłużnika prowadzącego działalność gospodarczą wniosku o zastosowanie wobec niego ulgi w spłacie należności publicznoprawnych, o których mowa w art. 60 pkt 7 u.f.p., dopuszczalne jest odpowiednie stosowanie art. 67b o.p. ?

Odpowiadając na pierwsze i drugie pytanie wskazać należy, że w myśl art. 64 ust. 1 u.f.p. właściwy organ na wniosek zobowiązanego, może udzielać określonych w art. 55 u.f.p. ulg w spłacie zobowiązań z tytułu należności, o których mowa w art. 60 u.f.p. W treści art. 64 ust. 1 u.f.p. precyzyjnie wskazano więc na możliwość stosowania jedynie określonych w art. 55 u.f.p. ulg w spłacie, a nie dodatkowo również na możliwość stosowania przesłanek z art. 56-57 u.f.p. Treść art. 55-57 u.f.p. nie pozostawia zaś wątpliwości, że ich zakresem przedmiotowym zostały objęte należności pieniężne, mające charakter cywilnoprawny. Ponadto wskazane w art. 56 i 57 u.f.p. przesłanki stosowania ulg w spłacie należności publicznoprawnych dotyczą zasadniczo tego typu należności. Za przyjęciem takiego właśnie stanowiska przemawia m.in. kompleksowość uregulowania w u.f.p. zakresu przedmiotowego tych należności.

W następstwie powyższego należy poszukiwać właściwego rozwiązania prawnego poprzez odesłanie zawarte w art. 67 u.f.p., który stanowi, iż do spraw dotyczących należności, o których mowa w art. 60, nieuregulowanych niniejszą ustawą stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267.) i odpowiednio przepisy działu III o.p. Stosując odpowiednio przepisy wskazanego działu wskazać zaś należy m.in. na art. 67a § 1 pkt 1 i 3 o.p., zgodnie z którym "organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty, umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną".

Na uwagę również zasługuje postanowienie art. 2 § 2 .o.p, który stanowi że: "Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, przepisy działu III stosuje się również do opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa, do których ustalenia lub określenia uprawnione są inne niż wymienione w § 1 pkt 1 organy." (chodzi o organy inne niż organy podatkowe).

Dodatkowe argumenty przemawiające za zasadnością ww. stanowiska można odnaleźć w orzeczeniach sądów administracyjnych, w których przyjęto stanowisko, że odesłanie do art. 55 u.f.p. dotyczy tylko wskazania rodzajów ulg, jakie mogą być zastosowane (tak: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 14 lutego 2012 r. sygn. akt I SA/Bd 868/11 i wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 25 września 2013 r. sygn. akt I SA/Gd 872/13), przy czym przepis odsyłający (art. 64 ust. 1 u.f.p.) nie formułuje i nie dookreśla kryteriów ich zastosowania.

Powyższe pozwala na przyjęcie, że organ rozpatrując wniosek o umorzenie w całości lub w części należności publicznoprawnej, o odroczenie terminu płatności bądź o rozłożenie na raty, winien stosować kryteria stosowania ulg wynikające z o.p.

Ustosunkowując się do trzeciego z postawionych pytań wskazać należy, że w myśl art. 64 ust. 2 u.f.p. właściwy organ może na wniosek zobowiązanego prowadzącego działalność gospodarczą, udzielać ulg określonych w art. 55 u.f.p. jednakże z tytułu należności, o których mowa w art. 60 pkt 1-6 u.f.p. Co istotne, odesłanie do art. 60 u.f.p. nastąpiło jedynie w zakresie pkt 1-6. Ustawodawca więc nie objął zakresem przedmiotowym odesłania m.in. do pkt 7 (dochody pobierane przez państwowe i samorządowe jednostki budżetowe na podstawie odrębnych ustaw).

W następstwie powyższego należy przywołać ponownie ww. art. 67 u.f.p., który odsyła do działu III, w tym m.in. do 67a § 1 pkt 1 i 3 i 67b o.p.

Przyjęcie założenia posiłkowego i odpowiedniego stosowania wskazanych przepisów o.p. powoduje, że w świetle brzmienia art. 64 ust. 2 u.f.p., w sytuacji złożenia przez dłużnika prowadzącego działalność gospodarczą wniosku o zastosowanie wobec niego ulgi w spłacie ww. należności publicznoprawnych, dopuszczalne jest odpowiednie stosowanie o.p.

Odnosząc się dodatkowo do powołanych przez Państwa orzeczeń sądów administracyjnych, wskazać należy, że ich treść, w ocenie tut. Izby, nie jest przekonywująca. W powołanym np. wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 września 2011 r. sygn. II GZ 415/11 w jego uzasadnieniu brak bowiem jednoznacznych określeń dotyczących opcji stosowania o.p., w formie przywołanej przez Państwa we wniosku.

Pragnę jednak podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

Opublikowano: www.bip.gdansk.rio.gov.pl