Rozporządzanie rzeczowymi składnikami Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, gdy podmiot czynności przekracza równowartość 50 000 ECU.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 1996 r. Pełn. ds. Reformy Centr. Gosp. Rządu Rozporządzanie rzeczowymi składnikami Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, gdy podmiot czynności przekracza równowartość 50 000 ECU.

Pełnomocnik do spraw Reformy Centrum Gospodarczego Rządu, Sekretarz Stanu, w piśmie z dnia 25 września 1996 r., adresowanym do zastępcy prezesa Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, udzielił następującego wyjaśnienia:

"W związku z pismem Pani Prezes z dnia 13 b.m. (nr ZP/072/1083/96) dotyczącym interpretacji niektórych przepisów ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493), pozwalam sobie stwierdzić, że podzielam pogląd co do zakresu zastosowania art. 5 ust. 3 tej ustawy do Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.

W przepisie tym znajduje się bowiem odesłanie do art. 3 ust. 1 pkt 3, który posługuje się wyraźnie terminologią i klasyfikacją z zakresu przepisów o rachunkowości - mówiąc o "rzeczowych" składnikach majątku trwałego w rozumieniu przepisów o rachunkowości. Jest oczywiste, że dotyczy to składników majątku własnych lub uznanych, na podstawie właściwych przepisów, za własne, a nie składników powierzonych na podstawie ustawy lub czynności prawnej.

W rezultacie, przepis art. 5 ust. 3 powołanej ustawy powinien znaleźć zastosowanie w stosunku do składników majątku własnego Agencji, a nie w stosunku do rzeczowych składników Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, który nie jest własnym zasobem Agencji i którym gospodaruje ona na zasadzie powiernictwa, w oparciu o przepisy dotyczące tego gospodarowania.

Choć - przy takiej interpretacji, jedynej możliwej do zastosowania - nie ma to już praktycznego znaczenia w odniesieniu do składników Zasobów Własności Rolnej Skarbu Państwa, chciałbym stwierdzić, że podzielam również pogląd Pani Prezes co do znaczenia terminu "rozporządzanie". Zgodnie z terminologią przyjętą w doktrynie prawa cywilnego, mającą podstawę w art. 155 Kodeksu cywilnego, przez rozporządzenie należy rozumieć zbycie (przeniesienie własności lub innego prawa) lub takie zobowiązanie się do zbycia, które pociągnie za sobą zbycie w razie wystąpienia określonych okoliczności (jest zatem rozporządzeniem ustanowienie zastawu bankowego, jeżeli statut banku przewiduje przejęcie własności przedmiotu zastawu na bank w razie niespłacenia kredytu lub pożyczki) ".

Opublikowano: Rejent 1997/1/140