RO-XV/443/VAT-417/78/JS/05 - Czy wobec zdarzenia losowego (tj. kradzieży dokumentów TAX FREE) Podatnik powinien dokonać korekty deklaracji podatku od towarów i usług VAT-7, korygując podatek wynikający ze zwrotów VAT dla podróżnych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2005 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku RO-XV/443/VAT-417/78/JS/05 Czy wobec zdarzenia losowego (tj. kradzieży dokumentów TAX FREE) Podatnik powinien dokonać korekty deklaracji podatku od towarów i usług VAT-7, korygując podatek wynikający ze zwrotów VAT dla podróżnych?

W wyniku kradzieży zostały utracone dokumenty "Zwrot VAT dla podróżnych" na podstawie których w miesiącach lutym i kwietniu 2005 r. zastosowano stawkę 0% VAT. Przed dokonaniem zwrotu podatku VAT, wynikającego z poszczególnych dokumentów "TAX FREE" potwierdzono ich zarejestrowanie w rejestrze R-30 prowadzonym przez służby celne w zakresie dostępnym dla Podatnika. Wszystkie dokonane w ww. okresie zwroty podatku VAT zostały zarejestrowane w raporcie kasowym. Biuro Rachunkowe, prowadzące na zlecenie księgi rachunkowe Podatnika, sporządza na podstawie dokumentów źródłowych ewidencję "TAX FREE", w której figurują:

numer dokumentu i data wystawienia

numer paragonu fiskalnego, do którego wystawiony został dokument

suma brutto dokumentu

suma netto dokumentu

suma VAT dokumentu

dostawa opodatkowana 0%

dostawa opodatkowana netto 7% lub 22% ze znakiem minus

podatek VAT 7% lub 22% ze znakiem minus.

Powyżej opisane ewidencje za miesiące luty i kwiecień 2005 r. zostały sporządzonei rozliczone w deklaracjach VAT-7.

Przedmiotowy wniosek odnosi się do rozdziału 6 działu XII ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) regulującego system zwrotu podatku podróżnym.

Zgodnie z art. 129 ust. 1 ustawy o VAT, do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0% pod warunkiem, że:

1)

spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1 i 4 (obowiązek poinformowania naczelnika urzędu skarbowego na piśmie, że są sprzedawcami oraz obowiązek poinformowania naczelnika urzędu skarbowego o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u nich zakupu towarów może odebrać podatek, oraz z kim mają zawarte umowy)

2)

przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Wspólnoty.

Zgodnie z art. 128 ust. 2 dokumentem tym jest imienny dokument wystawiony przez sprzedawcę, zawierający w szczególności kwotę podatku zapłaconego przy dostawie towarów. Wywóz towaru powinien być potwierdzony na tym dokumencie przez urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator. Do dokumentu powinien być dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 1.

Wzór takiego dokumentu zawarty jest w załączniku Nr 2 do rozporządzania Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia wzorów:

znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, imiennego dokumentu będącego podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty (Dz. U. Nr 88, poz. 838).

W myśl art. 112 ustawy o podatku VAT podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego (zgodnie z art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca r. kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku).

Zgodnie z wolą ustawodawcy centralne miejsce w określaniu prawidłowości obrotu dotyczącego systemu zwrotu podatku VAT podróżnym (w tym zastosowania do takiego obrotu stawki podatku w wysokości 0%) zajmuje imienny dokument wystawiony przez sprzedawcę (dokument "TAX FREE"). O wyjątkowym charakterze świadczą m.in. specjalne wymogi formalne co do jego treści, wyglądu oraz, co należy podkreślić fakt, że jest on wystawiany tylko w jednym egzemplarzu.

Jak wynika z przytoczonego powyżej art. 112 ustawy o VAT dokument ten winien być przechowywany przez podatnika przez okres pięciu lat, licząc od końca r. kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Zatem, skoro ustawodawca uzależnił stosowanie stawki 0% do dostawy towarów "podróżnemu" od posiadania przez sprzedawcę dokumentu TAX FREE, oznacza to, iż tylko i wyłącznie taki dokument stanowi podstawę do zastosowania stawki 0% i w związku z tym nie dopuszcza się możliwości dowodzenia dokonania dostawy towarów dla "podróżnych" przy pomocy innych środków dowodowych, niż prawidłowo i kompletnie wypełniony dokument imienny. Dopuszczenie dowodzenia prawidłowości zastosowania stawki 0% na podstawie dowodów, na które się Pan powołuje we wniosku (rolka kontrolna paragonów fiskalnych, rejestr sprzedaży VAT z wyszczególnieniem TAX FREE, rejestr R-30 prowadzony przez Urzędy Celne, raporty kasowe oraz dokumenty KW określające datę, kwotę, dane odbiorcy oraz tytuł wypłaty pieniędzy) odebrałoby dokumentowi TAX FREE jego szczególny charakter i doprowadziłoby do powstania takiej oto sytuacji, w której to wola ustawodawcy (przepis art. 129 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 112 ustawy o VAT) została pominięta.

W przypadku braku prawidłowo wypełnionego dokumentu imiennego, sprzedawca musi rozliczyć dostawę wg

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl