RO-XV/415/PDOF-559/15/JS/07 - Likwidacja sklepu spożywczego a obowiązek ustalenia dochodu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2007 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku RO-XV/415/PDOF-559/15/JS/07 Likwidacja sklepu spożywczego a obowiązek ustalenia dochodu.

Pytanie podatnika

Czy likwidacja przez Panią sklepu spożywczego rodzi obowiązek ustalenia dochodu na dzień jego likwidacji w sytuacji, gdy będzie Pani kontynuować działalność handlową dotychczas prowadzoną przez Pani męża?

Prowadzi Pani działalność gospodarczą pod nazwą - sklep spożywczy, który likwiduje z dniem 31.12.2006 r., nie występuje jednak z wnioskiem o wykreślenie jej z ewidencji działalności gospodarczej, ponieważ nadal będzie ją prowadzić. Nabywa Pani odpłatnie, umową sprzedaży, od swego męża Pana X i Pana Y, prowadzących działalność gospodarczą pod nazwą Z, przedsiębiorstwo zorganizowane w postaci sklepu z artykułami metalowymi i zamierza kontynuować działalność handlową dotychczas prowadzoną przez męża i jego wspólnika. Małżonkowie, Pani i Pan X pozostają w rozdzielności majątkowej, zatem nabycie przedsiębiorstwa następuje do Pani majątku odrębnego. W skład przedsiębiorstwa spółki cywilnej Pana ... i Pana ... wchodzą w szczególności:- środki trwałe w postaci 2 samochodów ciężarowych i klimatyzatora, - licencja do programu komputerowego,- wyposażenie oraz towary handlowe. Od ww. składników majątkowych został odliczony przez spółkę podatek VAT naliczony wynikający z faktur zakupu. Od jednego samochodu oraz klimatyzatora dokonywane są odpisy amortyzacyjne, drugi samochód ciężarowy został już zamortyzowany. Spółka cywilna nie wykonywała czynności zwolnionych z podatku VAT. W/w przedsiębiorstwo, w rozumieniu przedmiotowym (art. 551 k.c.), z wyłączeniem kasy fiskalnej, zostaje zbyte umową sprzedaży na rzecz Pani, będącej przedsiębiorcą, która kontynuuje działalność handlową dotychczas prowadzoną przez męża i jego wspólnika. Kasa fiskalna, pracująca dotychczas w spółce, po przeprowadzeniu zakończenia pracy w trybie fiskalnym i wyrejestrowaniu kasy, zostaje odsprzedana serwisantowi, a po wymianie modułu kasa ta zostaje nabyta przez nabywcę przedsiębiorstwa celem wykorzystania do prowadzenia przedsiębiorstwa. W związku z likwidacją przez Panią sklepu spożywczego, sporządza Pani spis z natury na dzień likwidacji (31.12.2006 r.) obejmujący towary handlowe oraz wyposażenie. Jednocześnie, na koniec roku podatkowego (31.12.2006 r.) sporządza spis z natury, obejmujący towary handlowe. Prowadząc przedsiębiorstwo była Pani podatnikiem podatku VAT i nie wyrejestrowała się Pani z rejestru podatników VAT. Odliczyła Pani wydatki na zakup kasy rejestrującej w momencie otwierania przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo Z zamierza Pani prowadzić w formie działalności jednoosobowej. Przedsiębiorstwo spółki Z nabyła Pani w dniu 31.12.2006 r. Cena nabycia przedsiębiorstwa odpowiada dokładnie sumie wartości rynkowych jego składników majątkowych (nie wystąpiła dodatnia wartość firmy). Prowadzi Pani książkę przychodów i rozchodów, koszty księguje metodą kasową. Ma Pani zamiar prowadzić sprzedaż opodatkowaną VAT.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.12.2006 r., stwierdza, iż nie ustala się dochodu z remanentu likwidacyjnego w przypadku kontynuowania przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów i wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:

1) w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,

2) nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,

3) osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,

4) nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.

Jeżeli nie zachodzą ww. przesłanki, wyłączające ustalanie dochodu na dzień likwidacji działalności gospodarczej, obliczony zgodnie z powyższymi regułami dochód podlega opodatkowaniu podatkiem w formie ryczałtu w wysokości 10% (art. 44 ust. 4 ww. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż nie likwiduje Pani działalności gospodarczej, lecz jedynie prowadzony dotychczas sklep spożywczy. Działalność gospodarczą zamierza Pani kontynuować i w tym celu nabywa odpłatnie przedsiębiorstwo w postaci sklepu z artykułami metalowymi. Oznacza to, że zachowane zostaje źródło przychodów w postaci pozarolniczej działalności gospodarczej. Zatem w świetle powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ustala Pani dochodu na dzień zaprzestania prowadzenia sklepu spożywczego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl