RO-XV/415/PDOF-412/493/PL/06 - Prawo do skorzystania z ulgi odsetkowej w rozliczeniu podatkowym za rok 2006

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2006 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku RO-XV/415/PDOF-412/493/PL/06 Prawo do skorzystania z ulgi odsetkowej w rozliczeniu podatkowym za rok 2006

Pytanie podatnika

Czy w powyższym przypadku istnieje prawo do skorzystania z ulgi odsetkowej w rozliczeniu podatkowym za rok 2006? Jeżeli nie, to czy w przypadku przewidywanej likwidacji tej ulgi w 2007 r., będziemy mogli mimo wszystko z niej skorzystać w związku z tym, że kredyt zaciągnęliśmy i zaczęliśmy spłacać w tym roku oraz w tym roku, w którym ulga obowiązuje, zostanie oddane nam do użytkowania mieszkanie?

W dniu 25.01.2006 r. wspólnie z małżonką zawarł Pan umowę ze Spółdzielnią Mieszkaniową o sfinansowanie budowy lokalu mieszkalnego. Na sfinansowanie tej budowy w dniu 9 marca 2006 r. zaciągnęliście Państwo zaciągnięty został kredyt hipoteczny w wysokości 85.000,00 zł. Kredyt został udzielony przez Bank X. z siedzibą w Y. W umowie o kredyt określono cel kredytu: "Nabycie prawa własności nieruchomości lokalowej budowanej przez Spółdzielnię Mieszkaniową".

Termin przekazania lokalu przewidziany został na dzień 31 grudnia 2006 r. Wówczas to lokal postawiony zostanie do Państwa dyspozycji na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Ustanowienie odrębnej własności do lokalu nastąpi najpóźniej w terminie 3 miesięcy po jego wybudowaniu, tj. najpóźniej do marca 2007 r. Nie korzystaliście Państwo z żadnych odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków poniesionych na:

a) zakup gruntu lub odpłatne przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego,

b) budowę budynku mieszkalnego,

c) wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej,

d) zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej,

e) nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne,

f) przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia tego lokalu,

g) systematyczne gromadzenie oszczędności na rachunku oszczędnościowo-kredytowym w banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.09.2006 r., stwierdza, że pierwszego odliczenia od dochodu wydatków poniesionych na spłatę odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup lokalu mieszkalnego można dokonać dopiero w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym inwestycja została zakończona.

Zasady i warunki korzystania z tzw. ulgi odsetkowej określa art. 26b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.). Stosownie do art. 26b ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy odliczeniu od podstawy opodatkowania podlegają faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi mającemu zamieszkanie w Polsce (nieograniczony obowiązek podatkowy), na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej. Warunki do skorzystania z w/w ulgi określone zostały w ust. 2 powołanego wyżej przepisu.

Mając na uwadze przedstawiony przez Pana stan faktyczny należy stwierdzić, że warunki uprawniające do skorzystania z ulgi, wymienione w art. 26b ust. 2 pkt 1-4 i 6-7 zostały spełnione. Natomiast w myśl art. 26b ust. 2 pkt 5, odliczenie o którym mowa wyżej, stosuje się jeżeli do zeznania podatkowego, składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia, podatnik dołączy oświadczenie według określonego wzoru (PIT-2K) o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją.

Zatem w przedmiotowej sprawie niezbędne jest ustalenie, za który rok przysługuje Panu pierwsze odliczenie, a w konsekwencji do zeznania podatkowego za który rok należy dołączyć PIT-2K.

Stosownie do art. 26b ust. 5 powołanej ustawy, pierwszego odliczenia odsetek można dokonać dopiero w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym dana inwestycja została zakończona.

Z powołanego wyżej przepisu jednoznacznie wynika, że ustawodawca możliwość skorzystania z ulgi odsetkowej wiąże z zakończeniem inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, na sfinansowanie której kredyt został udzielony. Niezbędne jest więc potwierdzenie zakończenia tej inwestycji. W przypadku zakupu lokalu mieszkalnego potwierdzeniem zakończenia inwestycji jest umowa w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego.

Ponadto należy podkreślić, że zgodnie z art. 26b ust. 6 i 7 odsetki, które zostały zapłacone przed rokiem zakończenia inwestycji sfinansowanej kredytem, mogą być odliczone od dochodu za rok podatkowy, w którym podatnik po raz pierwszy odlicza odsetki, lub też w roku podatkowym bezpośrednio następującym po tym roku. Wówczas odliczeniu podlega wyłącznie różnica między sumą odsetek przypadających do odliczenia a kwotą odsetek faktycznie odliczonych w roku, w którym podatnik dokonał pierwszego odliczenia.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że jeżeli w 2006 r. nie dokona Pan zawarcia umowy w formie aktu notarialnego ustanawiającej odrębną własność lokalu mieszkalnego, która to stanowi potwierdzenie zakończenia inwestycji nie przysługuje Panu prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym za 2006 r. wydatków poniesionych w tym roku na spłatę odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup lokalu mieszkalnego. Pierwszego odliczenia z tego tytułu, w tym również odsetek zapłaconych w 2006 r., będzie mógł Pan dokonać w zeznaniu podatkowym, składanym za rok, w którym nastąpi podpisanie aktu notarialnego, jednocześnie do zeznania podatkowego za ten rok należy dołączyć PIT-2K.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl