RO-XV/415/PDOF/392-390/BD/06 - Wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2006 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku RO-XV/415/PDOF/392-390/BD/06 Wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności.

"(...) Jako datę rozpoczęcia działalności zadeklarował Pan dzień 1 sierpnia 2006 r. Jednakże przed tym terminem poniósł Pan wydatki na remont wynajętego od Spółdzielni Mieszkaniowej na cele działalności gospodarczej lokalu. Jako udokumentowanie wydatków na zakup materiałów zużytych w tym celu posiada Pan faktury VAT, a dotyczą one np.: płyty podłogowej, listwy narożnej, farby akrylowej, oprawy oświetleniowej, przewodu elektrycznego, folii malarskiej, rozcieńczalnika, gipsu szpachlowego, rury i osprzętu do instalacji wodnej i kanalizacyjnej oraz inne (...). Ponadto przed rozpoczęciem działalności poniósł Pan wydatki na wykonanie pieczątki (...), wpis do ewidencji działalności gospodarczej (...), a także (...) tytułem półrocznego ubezpieczenia samochodu ciężarowego marki Citroen Berlingo, służącego działalności gospodarczej i stanowiącego środek trwały.

W związku z powyższym zwraca się Pan z pytaniem, czy poniesione w czerwcu i w lipcu 2006 r. wydatki na remont lokalu można jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów oraz czy wydatki na wpis do ewidencji działalności gospodarczej, wyrób pieczątki i ubezpieczenie samochodu, poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, stanowią koszty uzyskania przychodów. Sformułował Pan też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że wydatki na zakup wyżej wymienionych materiałów budowlanych, wykorzystanych do remontu lokalu, służącego prowadzonej działalności gospodarczej, a także wydatki na pieczątkę i ubezpieczenie samochodu używanego w działalności gospodarczej oraz opłata za wpis do ewidencji działalności gospodarczej mogą jednorazowo zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

(...) Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają unormowania, które zabraniałoby zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przed datą oficjalnego rozpoczęcia działalności gospodarczej. Jednakże obowiązek udowodnienia wpływu poniesionego wydatku na wysokość przychodu spoczywa na podatniku. Zatem koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, ale mające związek z uzyskiwanym później przychodem, stanowią koszty uzyskania przychodu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że przed datą rozpoczęcia działalności gospodarczej poniósł Pan wydatki na wpis do ewidencji działalności gospodarczej oraz wydatki na wykonanie pieczątki i ubezpieczenie samochodu służącego działalności gospodarczej i zaliczonego do środków trwałych. Zatem ww. wydatki podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast w przypadku wykorzystywania w prowadzonej działalności gospodarczej obcych składników majątku w oparciu o stosowną umowę (np. umowę najmu, użyczenia) podatnik może ponosić wydatki związane z przystosowaniem obcych środków trwałych do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Wartość tych wydatków, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może stanowić koszt uzyskania przychodów, jeżeli są to wydatki o charakterze remontowym albo zostać zaliczona do inwestycji w obcych środkach trwałych i podlegać amortyzacji w myśl art. 22a ust. 2 powołanej wyżej ustawy.

Stosownie do postanowień art. 23 ust.1 pkt 1 lit. c) cytowanej ustawy, wydatki na remont mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem, że efektem wykonanych prac nie jest zwiększenie wartości technicznej, użytkowej, a w konsekwencji - wartości początkowej środka trwałego, stanowiącej podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z art. 22g ust. 17 ustawy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyjaśnia również pojęcia remontu. Definicja tego terminu zawarta została w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. nr 207, poz. 2016 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem remont to wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dokonał Pan remontu wynajętego na potrzeby działalności gospodarczej lokalu. W związku z tym poniesione z tego tytułu wydatki mogą być bezpośrednio zaliczone do koszów uzyskania przychodów (...)".

Opublikowano: S.Podat. 2007/1/53