RO/443-15/06 - Opodatkowanie podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania gminie układu drogowo-komunikacyjnego wraz z infrastrukturą komunikacyjną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 marca 2006 r. Świętokrzyski Urząd Skarbowy w Kielcach RO/443-15/06 Opodatkowanie podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania gminie układu drogowo-komunikacyjnego wraz z infrastrukturą komunikacyjną.

Pytanie podatnika

Czy nieodpłatne przekazanie gminie układu drogowo-komunikacyjnego wraz z infrastrukturą komunikacyjną podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika otrzymanego dnia 01.12.2005 r. i uzupełnionego 22.12.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego w ww. wniosku Spółka realizuje inwestycję budowlaną pod nazwą Budowa Centrum Handlowo - Usługowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W wyniku realizacji tej inwestycji zaistniała konieczność przebudowy układu drogowego i poprawy istniejącej infrastruktury komunikacyjnej. Zgodnie z zawartą umową Spółka zobowiązała się sfinansować i zrealizować oraz nieodpłatnie przekazać na rzecz gminy ww. inwestycję w układ drogowy i infrastrukturę komunikacyjną miasta, a gmina zobowiązała się tę inwestycję przyjąć. Prowadzenie działalności w Centrum nie byłoby możliwe bez dokonania niezbędnych inwestycji w układ drogowo komunikacyjny.

W przedstawionym wniosku Spółka pyta czy nieodpłatne przekazanie Gminie układu drogowo-komunikacyjnego wraz z infrastrukturą komunikacyjną podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania podatnika, Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 2 pkt 2) przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w tym darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.

Zgodnie z art. 29 ust. 10 ww. ustawy w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 3 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy jednak wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług m.in. w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą czynności dokonane w tym okresie.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu czynność polegająca na nieodpłatnym przekazaniu przez podatnika na rzecz Gminy wybudowanej ww. inwestycji w układ drogowy i infrastrukturę komunikacyjną, stanowi dostawę towarów, za które zgodnie z przepisem art. 2 pkt 6 ww. ustawy uznaje się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Ponieważ podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie materiałów i usług przeznaczonych na wykonanie ww. inwestycji, zatem (zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy) przedmiotowe przekazanie inwestycji w układ drogowy i infrastrukturę komunikacyjną podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i zgodnie z art. 106 ust. 7 ww. ustawy powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną. Podstawą opodatkowania ww. czynności - stosownie do art. 29 ust. 10 ww. ustawy - jest koszt wytworzenia przedmiotowej inwestycji w układ drogowy i infrastrukturę komunikacyjną.

Podobny pogląd możemy znaleźć również w interpretacji prawa podatkowego USX-443-P/45/MS/05 z dnia 14.12.2005 r. wydanej przez Urząd Skarbowy w Żarach (dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów - www.mf.gov.pl).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl