RO/415-18/07 - Zakup poczęstunku dla pracowników uczelni biorących udział w spotkaniach naukowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2007 r. Świętokrzyski Urząd Skarbowy w Kielcach RO/415-18/07 Zakup poczęstunku dla pracowników uczelni biorących udział w spotkaniach naukowych.

Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17 maja 2007 r., znak: AKF-272/05/2007 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w świetle ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Jak wynika z wniosku, w ramach działalności statutowej Wnioskodawca organizuje:

*

uroczystą inaugurację r. akademickiego,

*

senaty nadzwyczajne,

*

senaty zwyczajne,

*

spotkania rad wydziałów,

*

seminaria dydaktyczne,

*

posiedzenia rad programowych,

*

kolegia dziekańskie i rektorskie,

*

spotkania władz Politechniki Świętokrzyskiej z przedstawicielami innych uczelni.

Ponadto w ramach współpracy krajowej jak i międzynarodowej z uczelniami państwowymi organizowane są spotkania w ramach których zawierane są umowy o współpracy naukowej, badawczej i dydaktycznej. Na potrzeby tych spotkań Wnioskodawca dokonuje zakupów artykułów spożywczych (kawy, ciastek, herbaty i.t.p.) oraz usług gastronomicznych i cateringowych, jako poczęstunek dla gości.

Wnioskodawca prosi o wyjaśnienie, jakie konsekwencje w podatku dochodowym od osób fizycznych wywołuje powyższy zakup artykułów spożywczych i usług dla uczestników tych spotkań? Zdaniem Wnioskodawcy świadczenia te nie będą rodziły obowiązku wystawienia deklaracji PIT-8C dla uczestników tych spotkań.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz zapytania Spółki, Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie zaś do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w r. kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że uczelnia w ramach działalności statutowej organizuje zarówno dla pracowników jak i dla przedstawicieli innych uczelni różnego rodzaju spotkania (opisane na wstępie wniosku), zapewniając im w czasie tych spotkań artykuły spożywcze i napoje jak również usługi gastronomiczne i usługi cateringowe. Zgodnie z wyżej cytowanymi przepisami po stronie pracowników biorących udział w spotkaniach powstanie przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w przepisie art. 11 ust. 1 wymienionej ustawy, o ile poszczególnym osobom będzie można przyporządkować wartość tych świadczeń. Jednak zdaniem Naczelnika tut. Urzędu w przypadku tych spotkań może być niemożliwe określenie, jaka kwota świadczenia przypada na daną osobę. Wówczas wartość tego świadczenia nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje możliwości doliczania do dochodu pracownika wartości świadczeń ponoszonych przez pracodawcę przypadających na pracownika, a jedynie faktycznie otrzymanych.

W ocenie organu podatkowego, aby po stronie pracownika powstał przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy, istnieć musi możliwość wyraźnego zindywidualizowania określonej części wydatku, przypadającego na konkretnego pracownika lub inną osobę - beneficjenta świadczenia. W opisanym przez Spółkę stanie faktycznym po stronie pracownika nie powstanie przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy, ponieważ nie istnieje możliwość ustalenia indywidualnego przychodu pojedynczego pracownika. Dlatego też, skoro nie ma możliwości określenia, w jakim stopniu poszczególne osoby korzystają z przedmiotowych świadczeń, uznać należy, iż wartość tych świadczeń nie stanowi źródła przychodu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ze względu na brak możliwości zindywidualizowania przedmiotowych świadczeń.

Zatem w konsekwencji po stronie Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym, ze względu na brak możliwości zindywidualizowania świadczeń nie powstaną obowiązki płatnicze, o których mowa w art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polegające na obliczeniu, pobraniu i odprowadzeniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy. Nie powstanie też obowiązek wystawiania deklaracji PIT-8C dla uczestników tych spotkań.

Jeżeli natomiast sposób udostępniania przez Spółkę przedmiotowych świadczeń pozwala na ustalenie faktycznej wartości świadczeń otrzymywanych przez konkretną osobę, wartość świadczenia stanowić będzie przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym należało orzec jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl