RO/415-15/06 - Przychód członków zarządu z tytułu opłacania przez spółkę składek ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2006 r. Świętokrzyski Urząd Skarbowy w Kielcach RO/415-15/06 Przychód członków zarządu z tytułu opłacania przez spółkę składek ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.

Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki otrzymanego dnia 20 kwietnia 2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku złożonym przez Spółkę dnia 20 kwietnia 2006 r. i uzupełnionym 20 lipca 2006 r., wynika, iż Spółka rozważa zawarcie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej członków zarządu zwanej DO każdej osoby, która w okresie ubezpieczenia sprawować będzie funkcje zarządcze w spółce. Na polisie nie będą wymienione konkretne osoby ubezpieczone, czyli ubezpieczenie będzie miało charakter bezimienny. Ubezpieczającym będzie Spółka, i to Spółka będzie opłacać składki na ubezpieczenie członków zarządu, zaś ubezpieczonymi będą członkowie zarządu Spółki. Członkowie zarządu są pracownikami Spółki na podstawie zawartych umów o pracę.

W przedstawionym wniosku Spółka pyta: "Czy powstaje przychód u członka zarządu z tytułu ponoszenia przez spółkę składek na ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej DO, w sytuacji gdy zawarta będzie umowa ubezpieczenia bez wskazywania personalnego poszczególnych członków zarządu tj. bezimiennie?"

Spółka stoi na stanowisku, iż zawieranie tego rodzaju bezimiennych umów, nie rodzi konieczności przypisania składki członkom zarządu. Za tym stanowiskiem przemawia fakt, iż nie jest zasadne by arytmetycznie dzielić zapłaconą składkę na tyle części, ile jest w momencie zawierania ubezpieczenia, osób odpowiadających definicji ubezpieczonych, a to z uwagi na zróżnicowanie odpowiedzialności tych osób, a także na fakt, że nie można wykluczyć odwołania lub rezygnacji niektórych z tych osób z pełnionych funkcji przed upływem okresu ubezpieczenia czy też powołania większej liczby osób. Prowadziłoby to do tego, że jedna osoba zobowiązana byłaby do zapłacenia podatku od świadczenia częściowo uzyskanego przez inną osobę.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania Spółki, Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z ww. przepisu wynika, iż przychodem członka zarządu, (wykonującego swoje czynności na podstawie umowy o pracę) jest nie tylko otrzymane wynagrodzenie, ale również inne formy przysporzeń majątkowych. Do takich przysporzeń majątkowych zaliczamy składkę ubezpieczeniową opłacaną przez Spółkę na rzecz ww. osób.

Dla celów podatkowych pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono nie tylko działanie lub zaniechanie na rzecz innej strony, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie kosztem majątku innego podmiotu, mające konkretny wymiar finansowy.

W przedstawionym stanie faktycznym nie ma znaczenia, iż umowa ubezpieczenia zawarta jest w wersji bezimiennej. Umowa ubezpieczenia obejmuje wszystkich członków zarządu, (stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę), więc nie ma problemu z ustaleniem, jakiej osobie przysługuje przysporzenie majątkowe z tytułu opłacanej składki, pomimo faktu, iż umowa jest bezimienna. W przypadku nowego członka zarządu, Spółka opłaca składki ubezpieczeniowe za osoby zidentyfikowane z imienia i nazwiska oraz innych danych osobowych, gdzie pomimo iż umowa ubezpieczenia jest bezimienna można wskazać każdą osobę która jest objęta tym ubezpieczeniem a także okres w którym korzystała z tego ubezpieczenia. Tak więc nie ma podstaw aby umowę ubezpieczenia "bezimienną" obejmująca wszystkich członków zarządu, traktować jako zdarzenia nie powodującego przysporzenia po stronie ww. osób.

Mając na uwadze powyższe, uzyskiwana przez członka zarządu sprawującego funkcję na podstawie umowy o pracę, korzyść w postaci opłaconych przez spółkę składek na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej stanowi nieodpłatne świadczenie, które należy zakwalifikować do przychodów określonych w art. 12 ust. 1 ww. ustawy.

Konsekwencją zaliczenia składek na ubezpieczenie OC członka zarządu do przychodów ze stosunku pracy jest stosowanie wobec tej należności zasad poboru zaliczek na podatek dochodowy przewidzianych dla przychodów ze stosunku pracy.

Zgodnie z treścią art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na osobach fizycznych, osobach prawnych i jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej zwanych dalej "zakładami pracy" spoczywają obowiązki płatnika, które sprowadzają się do obliczenia i pobrania w ciągu r. zaliczek na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zasady obliczania i poboru w ciągu r. zaliczek na podatek dochodowy od zakładów pracy zostały określone w art. 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po zakończeniu roku podatkowego, stosownie do treści art. 39 ust. 1 tej ustawy płatnicy będący "zakładami pracy" w terminie do końca lutego r. następującego po roku podatkowym, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu imienne informacje sporządzone wg ustalonego wzoru (PIT-11/8B) o wysokości osiągniętego za pośrednictwem zakładu pracy dochodu i pobranych przez niego zaliczkach na podatek.

Na tej podstawie składki na ubezpieczenie OC członka zarządu pełniącego funkcję na podstawie umowy o pracę, opłacane przez pracodawcę powinny być wykazane przez spółkę łącznie z pozostałymi składnikami wynagrodzenia z tytułu zarządzania w rocznej informacji PIT-11.

Reasumując, składka ubezpieczeniowa płacona przez Spółkę na rzecz członków zarządu, którzy wykonują swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę lub na innej podstawie prawnej, stanowi przychód osoby fizycznej podlegający opodatkowaniu. Bez znaczenia jest fakt, iż umowa ubezpieczenia jest "bezimienna", ponieważ pracodawca posiada pełne dane osobowe na temat ww. osób a także informacje o czasie pełnienia funkcji przez członków zarządu, rady nadzorczej, prokurenta pozwalające dokonać przypisania przychodu konkretnej osobie.

Podobne stanowisko możemy znaleźć również w interpretacjach prawa podatkowego wydanych przez inne organy jak np. 1472/DPC/415-97/05/MS z dnia 3 stycznia 2006 r. wydanej przez Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie, P-1/415/25/2005 wydanej przez Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie w dn. 24 czerwca 2005 r., czy też PUS.I/423/68/2004 wydanej przez Podkarpacki Urząd Skarbowy w dniu 15 lipca 2004 r. lub P-!/005/920/05 z dnia 22 lutego 2005 r. wydanej przez Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie (dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Finansów .mf.gov.pl)

Wobec powyższego Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku podatnika jest nieprawidłowe.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl