RIO-S-0712/2/10 - Przekazanie środków finansowych na wsparcie działalności uczelni wyższych z budżetu miasta (gminy).

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2010 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie RIO-S-0712/2/10 Przekazanie środków finansowych na wsparcie działalności uczelni wyższych z budżetu miasta (gminy).

Na podstawie art. 1 ust. 4 oraz art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 17 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.) wnoszę o udzielenie wyjaśnień w sprawie czy przekazanie środków finansowych na wsparcie działalności uczelni wyższej na podstawie zawartej umowy nie będzie stanowić czynu zabronionego.

W celu zaspokojenia wzrastających oczekiwań mieszkańców miasta i powiatu w zakresie rozwoju edukacji publicznej rysuje się możliwość utworzenia zamiejscowego ośrodka dydaktycznego Wydziału Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej na terenie Miasta Mińsk Mazowiecki. Jednakże dla jego powstania koniecznym jest zapewnienie bazy lokalowej, która winna być wyposażona w sprzęt komputerowy oraz wyposażenie sal dydaktycznych. Według założeń Powiat Miński przejawia inicjatywę do przygotowania bazy lokalowej. Miasto Mińsk Mazowiecki mogłoby wesprzeć przedsięwzięcie poprzez przekazanie środków w formie dotacji celowej na zakup sprzętu i wyposażenie sal dydaktycznych.

Zapisy w art. 94 ust. 6 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) stanowią, że uczelnie mogą otrzymywać środki od jednostek samorządu terytorialnego, co należy odczytać, że między innymi gminy są uprawnione do przekazywania ze swoich budżetów środków finansowych na rzecz wyższych szkół.

Zakres przedmiotowy wsparcia finansowego uczelni publicznych określa § 4 pkt 3 oraz § 5 pkt 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych (Dz. U. Nr 246, poz. 1796) wskazując, że środki z budżetów jednostek samorządu terytorialnego mogą być przeznaczone na przedsięwzięcia w zakresie działalności dydaktycznej i badawczej.

W świetle powyższego zachodzi moim zdaniem możliwość dotowania z budżetu miasta uczelni na realizację konkretnych zadań uczelni, jednakże powinno to nastąpić, na podstawie zawartej umowy o przekazanie dotacji celowej, która określi w szczególności: wysokość dotacji, cel, lub opis zakresu rzeczowego zadania, na realizację którego będą przekazane środki z dotacji, termin wykorzystania dotacji nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji oraz termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji celowej, określony zgodnie z postanowieniami zawartymi w dziale V ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.)

Wnoszę o potwierdzenie czy powyższe stanowisko jest słuszne, czy ustalenie w uchwale budżetowej Miasta środków finansowych na wsparcie działalności uczelni wyższej i następnie przekazanie jej na podstawie zawartej umowy nie będzie stanowić czynu zabronionego, który skutkowałby naruszeniem dyscypliny finansów publicznych. tj. przekroczenie uprawnień do udzielenia dotacji.

W odpowiedzi na pismo FB.3014-4-3/10 z dnia 17.08,2010 r., informuję Pana Burmistrza, jak niżej.

Z analizy treści ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) wynika, iż sprawy finansowania uczelni regulują przepisy zawarte w dziale II rozdz. 4 tej ustawy, a wśród nich art. 94 ust. 6 stanowiący, że uczelnia może otrzymywać środki finansowe także z budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków. Praktycznie oznacza to, iż dana jednostka samorządu terytorialnego może ze swojego budżetu udzielać wsparcia finansowego dla uczelni, która w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy jest szkołą prowadzącą studia wyższe, utworzoną w sposób określony w ustawie.

Jednakże trzeba podkreślić przy tym, że w myśl § 4 pkt 3 i § 5 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych (Dz. U. Nr 246, poz. 1796), stanowiącego akt wykonawczy do wymienionej ustawy, środki udzielane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być wykorzystane w zakresie działalności dydaktycznej i badawczej.

W związku z powyższym należy potwierdzić, że istnieją możliwości udzielania dotacji celowej z budżetu miasta (gminy) dla uczelni, z zachowaniem przywołanych wyżej przepisów oraz przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

O udzieleniu powyższej dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego decyduje oczywiście jej organ stanowiący w drodze stosownej uchwały. Uchwała taka w gruncie rzeczy jest formalnym upoważnieniem dla-organu wykonawczego j.s.t. do podjęcia czynności prawnych, polegających na zawarciu umowy (porozumienia) z daną uczelnią, określającej w szczególności dane, o których mowa w art. 250 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. Charakter, przeznaczenie t wysokość przekazywanej dotacji, zgodnie z zawartą umową, muszą mieścić się w ramach przewidzianej dotacji w planie wydatków budżetu gminy (miasta).

Opublikowano: www.warszawa.rio.gov.pl