RIO.III.072-77/13 - Dysponowanie rezerwą celową na zarządzanie kryzysowe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 sierpnia 2013 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie RIO.III.072-77/13 Dysponowanie rezerwą celową na zarządzanie kryzysowe

Informacja

dla jednostek samorządu terytorialnego z województwa warmińsko-mazurskiego w sprawie dysponowania rezerwą celową na zarządzanie kryzysowe

Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie przypomina, iż rezerwa celowa na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego jest rezerwą obligatoryjną utworzoną na podstawie art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590 ze zm.), zwana dalej u.z.k., który stanowi, że w budżecie jednostki samorządu terytorialnego tworzy się rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości nie mniejszej niż 0,5% wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu. Zarządzania kryzysowego nie należy mylić ze stanem klęski żywiołowej, który reguluje ustawa o stanie klęski żywiołowej.

Stosownie do przepisu art. 222 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) zarząd jednostki samorządu terytorialnego, a wiec jej organ wykonawczy, dokonuje podziału rezerw, w tym rezerw celowych, do których należy rezerwa na zarządzanie kryzysowe. Zatem organ wykonawczy może w drodze zarządzenia albo uchwały zarządu w powiecie lub województwie rozdysponować rezerwę na zarządzanie kryzysowe w każdym okresie roku budżetowego; kiedy uzna to za celowe. Rozwiązanie rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe nie zwalnia z obowiązku realizacji zadań w tym zakresie, jeśli takie wystąpią po jej rozwiązaniu.

Podkreślenia wymaga, że rezerwa celowa na zarządzanie kryzysowe może być przeznaczona wyłącznie na zadania określone w wyżej powołanej u.z.k. Zadania starosty w sprawach zarządzania kryzysowego określają art. 17 i art. 18 u.z.k., a zadania wójta, burmistrza, prezydenta miasta art. 19 i art. 20 u.z.k. Katalogi zadań organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego mają charakter zamknięty.

Opublikowano: www.olsztyn.rio.gov.pl