RIO-III-0712/74/2011 - Rozliczenie dotacji podmiotowych przekazywanych na podstawie ustawy o systemie oświaty.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2011 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie RIO-III-0712/74/2011 Rozliczenie dotacji podmiotowych przekazywanych na podstawie ustawy o systemie oświaty.

W odpowiedzi na pismo z dnia 31 marca 2011 r. Nr FB.0008.20.2011 (wpływ 11 kwietnia 2011 r.), informujemy co następuje:

Dotyczy "prawidłowości dokonywania przez Miasto rozliczeń dotacji podmiotowych przekazywanych z jego budżetu na podstawie ustawy o systemie oświaty osobom fizycznym lub osobom prawnym innym niż jednostka samorządu terytorialnego"

W oparciu o przepisy ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004, Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 80 ust. 2-3b oraz w art. 90 ust. 1a, 2a-3b ustawy o systemie oświaty, oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawy obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji.

Ad pkt 1. Dotacja z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dla szkół i placówek oświatowych wydatkowana powinna być zgodnie z przeznaczeniem. W myśl art. 80 ust. 3d i art. 90 ust. 3d ustawy dotacje mogą być przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących dotowanej szkoły lub placówki. Koszty niepieniężne takie jak amortyzacja nie stanowią wydatku i jako takie nie mogą być podstawą rozliczenia dotacji.

Ad pkt 2, 3, 5. Pojęcie wydatków bieżących określone zostało w art. 236 ust. 2 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009, Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) jako wszystkie wydatki niebędące wydatkami majątkowymi, czyli poniesionymi na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego bez względu na formę ich finansowania (kredyt, leasing). Do realizacji zadań szkoły niepublicznej niezbędne jest jednak zapewnienie odpowiednich warunków lokalowych, stąd finansowanie z dotacji wydatków na remonty bazy lokalowej, polegające na odtworzeniu stanu poprzedniego uznać należy za dopuszczalne. Nie powinno przy tym budzić żadnych wątpliwości zakwalifikowanie tych wydatków jako bieżących, skoro stosowana przez JST klasyfikacja wydatków, określona w rozporządzeniu Ministra Finansów (Dz. U. z 2010, Nr 235, poz. 1545 z późn. zm.) wymienia wśród wydatków bieżących zaliczanych do par. 427 "zakupy usług remontowych".- usługi budowlano-montażowe w zakresie remontów i konserwacji pomieszczeń i budynków. Środkami z dotacji nie można natomiast finansować wydatków na modernizację, której efektem jest udoskonalenie obiektu.

Ad pkt 4, 6,7. Wydatki placówek oświatowych opisane w pkt 4, 6 i 7 nie kwalifikują się do rozliczenia dotacji.

Ad pkt 8. Terminy rozliczenia dotacji zgodnie z art. 80 ust. 4 oraz art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty powinny zostać określone w uchwale organu stanowiącego.

Wziąć pod uwagę należy, że dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku (art. 251 ust. 1 uofp). Termin ten pozwala na uregulowanie zobowiązań dotyczących "poprzedniego", np. grudniowego okresu dotowania. W przypadku składek ZUS zgodnie z art. 47 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 1998, Nr 137, poz. 887 z późn. zm.) jest to maksymalnie 15 dzień następnego miesiąca. W myśl art. 251 ust. 4 uofp Wykorzystanie dotacji następuje w szczególności przez zapłatę za zrealizowane zadania, na które dotacja była udzielona, albo, w przypadku gdy odrębne przepisy stanowią o sposobie udzielenia i rozliczenia dotacji, wykorzystanie następuje przez realizację celów wskazanych w tych przepisach.

Dotyczy "prawidłowości ustalania dotacji na ucznia niepublicznego przedszkola oraz ucznia objętego niepubliczną formą wychowania przedszkolnego w placówkach działających na terenie Miasta"

Artykuł 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty jasno określa sposób obliczania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dla niepublicznych przedszkoli.

Dotacje przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola publicznego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola publicznego.

Dotyczy prawidłowości postępowania w zakresie przekazywania z budżetu dotacji na niepełnosprawnych uczniów uczęszczających do niepublicznych przedszkoli, prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostka samorządu terytorialnego".

Artykuł 90 ust. 2b jednoznacznie stanowi, iż dotacja przysługuje pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.

W tym miejscu należy wskazać, że Izba nie ma uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienie proszę potraktować jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających o konkretnych sprawach.

Opublikowano: www.warszawa.rio.gov.pl