RIO-III-0712/151/10 - Informacja dla jednostek samorządu terytorialnego o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2010 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie RIO-III-0712/151/10 Informacja dla jednostek samorządu terytorialnego o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych

Informacja dla Jednostek Samorządu Terytorialnego

Informuję, że na podstawie art. 3 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675) jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej:

1.

budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych;

2.

dostarczać sieci telekomunikacyjne lub zapewniać dostęp do infrastruktury telekomunikacyjnej;

3.

świadczyć usługi z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Powyższa działalność może być wykonywana na podstawie uchwały organu stanowiącego, należy do zadań własnych o charakterze użyteczności publicznej jednostki samorządu terytorialnego. Mają do niej zastosowanie przepisy o pomocy publicznej. Ponadto ustawa określa także warunki techniczne prowadzenia działalności tego typu.

Zwracam również uwagę na stanowisko Ministerstwa Finansów z dnia 24 maja 2010 r. (znak: FS5 - 464 - 33/231/TQR/2010) w sprawie dofinansowania przez gminy zadania w ramach udzielania pomocy materialnej dla uczniów. W ocenie resortu finansów przepisy art. 90p i 90r ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) nakładają na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek partycypowania w kosztach wypłaty stypendiów i zasiłków szkolnych dla uczniów. Zakładając, że odrębne przepisy prawa oświatowego nie określają wyższego, niż wyznaczony w art. 128 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2008 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) poziomu dofinansowania zadania własnego gminy związanego z udzielaniem pomocy materialnej dla uczniów, należałoby uznać, że całkowity koszt zrealizowanego zadania powinien zostać najwyżej w 80 % sfinansowany ze środków budżetu państwa, natomiast 20 % winna wyłożyć dana gmina. Jeżeli wymóg ten nie zostanie spełniony, czyli koszt zadania w całości lub w części większej niż 80 % pokryje dotacja budżetowa, zastosowanie będzie miał przepis zawarty w punkcie 4 art. 169 ustawy o finansach publicznych. Zwrotowi do budżetu państwa podlegać powinna ta część dotacji, która została wydatkowana w wysokości przekraczającej 80 % wartości zrealizowanego przez gminę zadania, a poniesione w tej części wydatki powinny zostać sfinansowane przez samorząd ze środków własnych.

W związku z licznymi zapytaniami dotyczącymi możliwości dokonywania zmian w uchwalonym funduszu sołeckim informujemy, że zgodnie ze stanowiskiem MSWiA w tej sprawie, wyrażony w piśmie z dnia 9 sierpnia 2010 r. (DAP-WOST-026-5-2/10/DZ) zmiana środków funduszu poza procedurami przewidzianymi ustawą o funduszu sołeckim (w zwykłym trybie zmiany uchwały budżetowej) może skutkować uznaniem, iż dane środki tracą charakter funduszu sołeckiego w znaczeniu ustawy. Wspomniane stanowisko Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji znajduje się na stronie internetowej MSWiA (zakładka: administracja publiczna/fundusz sołecki/stanowiska MSWiA)

Z dniem l września wejdą w życie zmiany w ustawie o systemie oświaty, wprowadzone ustawą z dnia 5 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 148, poz. 991). Do najistotniejszych należy określenie, że przedszkole publiczne zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie (art. 6 ust. 1 pkt 2). Organ prowadzący na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy ustala wysokość opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole publiczne i publiczną inną formę wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym wymiar zajęć. Dotychczasowe uchwały określające opłaty za świadczenia przedszkoli publicznych zachowują moc do czasu wydania nowych uchwał, jednak nie później niż do 31 sierpnia 2011 r.

W związku z obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 30 lipca 2010 r. (opublikowanym w Monitorze Polskim z 2010 r. Nr 55, poz. 755) dotyczącym górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2011 r. zaznaczam, że gminy uchwalając stawki podatków nie mogą przekroczyć następujących maksymalnych stawek podatkowych:

1.

od gruntów:

a)zwi

ązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - 0,80 zł za l m2 powierzchni,

b)

pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych 4,15 zł od l ha powierzchni,

c)

pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 0,41 zł od l m2 powierzchni;

2.

od budynków lub ich części:

a)

mieszkalnych - 0,67 zł od l m2 powierzchni użytkowej,

b)

związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej 21,05 zł od l m2 powierzchni użytkowej,

c)

zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym 9,82 zł od l m2 powierzchni użytkowej,

d)

zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych - 4,27 zł od l m2 powierzchni użytkowej,

e)

pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego 7,06 zł od l m powierzchni użytkowej;

3.

od środków transportowych:

a)

od samochodu ciężarowego w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:

- powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie - 748,25 zł,

- powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie - l 248,28 zł,

- powyżej 9 ton do 12 ton - l 497,92 zł,

- równej lub przekraczającej masę 12 ton - 2858,47 zł;

b)

od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów:

- od 3,5 tony i poniżej 12 ton - 1747,56 zł,

- równej lub wyższej niż 12 ton do 36 ton włącznie - 2 209,40 zł,

- powyżej 36 ton - 2 858,47 zł;

c)

od przyczepy lub naczepy (z wyłączeniem pojazdów związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego), które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą

- od 7 ton i poniżej 12 ton - l 497,92 zł,

- równą lub wyższą niż 12 ton do 36 ton włącznie - l 747,56 zł,

- powyżej 36 ton - 2 209,40 zł - z tym wyjątkiem, że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 2 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych;

d)

od autobusów (w zależności od liczby miejsc siedzących):

- mniej niż 30 miejsc - l 747,56 zł,

- równej lub wyższej niż 30 miejsc - 2 209,40 zł; 4. opłat lokalnych:

a)

stawka opłaty targowej nie może przekroczyć 699,27 zł dziennie,

b)

stawka opłaty miejscowej w miejscowościach posiadających korzystne właściwości klimatyczne, walory krajobrazowe oraz warunki umożliwiające pobyt osób w celach turystycznych, nie może przekroczyć l,99 zł dziennie,

c)

stawka opłaty miejscowej w miejscowościach posiadających status obszaru ochrony uzdrowiskowej nie może przekroczyć 2,84 zł dziennie,

d)

stawka opłaty uzdrowiskowej nie może przekroczyć 3,92 zł dziennie,

e)

stawka opłaty od posiadania psów nie może przekroczyć 110,66 zł rocznie od posiadania jednego psa.

Informacje na temat minimalnych stawek podatku transportowego od samochodów oraz komunikaty o średniej cenie sprzedaży drewna i średniej cenie skupu żyta przekażemy Państwu po ich opublikowaniu.

Przypominamy także, że nowy tekst jednolity ustawy z dnia 12 stycznia o podatkach i opłatach lokalnych został opublikowany w Dz. U. z 2010 Nr 95, poz. 613, już z późn. zm. (Dz. U. Nr 96, poz. 620).

Opublikowano: www.warszawa.rio.gov.pl