RIO-I-0717/406/10 - Dotacja celowa dla OSP (nie będącą jednostką sektora finansów publicznych) na dofinansowanie zakupu samochodu bojowego Straży Pożarnej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2010 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie RIO-I-0717/406/10 Dotacja celowa dla OSP (nie będącą jednostką sektora finansów publicznych) na dofinansowanie zakupu samochodu bojowego Straży Pożarnej.

Stosownie do art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.), zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie wyjaśnienia w następującej kwestii.

W uchwale Nr XXXIII/297/09 Rady Gminy Izabelin z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Izabelin na 2010 r. w załączniku nr 2 "Wydatki budżetu Gminy Izabelin w 2010 r." zapisano wydatek na zakupy inwestycyjne w dziale 754 "Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa" rozdziale 75412 "Ochotnicze straże pożarne" w kwocie 280.000,- zł na zakup samochodu bojowego na potrzeby ochotniczej straży pożarnej. W związku z wystąpieniem ochotniczej straży pożarnej o udzielenie dotacji z budżetu na wyżej wymieniony cel, rozważamy możliwość przyznania środków finansowych na rzecz wnioskodawcy w tej właśnie formie.

Z analizy prawnej przepisów wynika, że w niniejszej sprawie podstawowe znaczenie mają następujące przepisy: art. 216 ust. 2, art. 221 ustawy z dnia 24 września 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) w związku z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Ustawą odrębną, o której stanowi cytowany art. 216 ust. 2, jest przede wszystkim ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 Nr 178, poz. 1380), a w szczególności art. 32 ust. 2; ust. 3 i ust. 3b. Ustęp 2 i 3 cytowanego artykułu wskazują na obowiązek gminy w zakresie ponoszenia kosztów w związku z funkcjonowaniem ochotniczych straży pożarnych, natomiast ust. 3b tego artykułu jest przepisem swego rodzaju kompetencyjnym, umożliwiającym przekazywanie ochotniczym strażom pożarnym środków pieniężnych w formie dotacji.

Pytanie, które wyłania się z przedstawionego wyżej stanu prawnego jest następujące: czy na gruncie przedstawionych wyżej przepisów organ stanowiąco-kontrolny gminy może dokonać zmian w budżecie na 2010 r. poprzez wprowadzenie formy dotacji celowej dla ochotniczej straży pożarnej nie będącej jednostką sektora finansów publicznych na dofinansowanie zakupu samochodu bojowego.

W nawiązaniu do Pana pisma znak FG-S/0704/1/2010 z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie), działając na podstawie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.), wyjaśniam co następuje:

W przedstawionym w ww. piśmie stanie faktycznym, organ stanowiący Gminy może dokonać zmian w budżecie Gminy Izabelin na 2010 r., polegających na zaplanowaniu wydatków w formie dotacji celowej dla ochotniczej straży pożarnej z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu samochodu bojowego.

Podstawę do zaplanowania wydatku na ww. cel w formie dotacji celowej stanowi art. 32 ust. 2 i ust. 3b ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380), w myśl których "Koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina, z zastrzeżeniem art. 35 ust. T (tejże ustawy) oraz Jednostki samorządu terytorialnego mogą przekazywać ochotniczym strażom pożarnym środki pieniężne w formie dotacji".

Jednocześnie nadmieniam o potrzebie zabezpieczenia interesów Gminy, poprzez zamieszczenie w umowie, zawartej pomiędzy Gminą a beneficjentem, postanowień w zakresie zapewnienia gotowości bojowej przez ochotniczą straż pożarną.

Opublikowano: www.warszawa.rio.gov.pl