RIO-I-0717/348/10 - Wyjaśnienie pojęć z zakresu Wieloletniej Prognozy Finansowej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2010 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie RIO-I-0717/348/10 Wyjaśnienie pojęć z zakresu Wieloletniej Prognozy Finansowej.

Zgodnie z art. 226 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. jednostki samorządu terytorialnego opracowują Wieloletnią Prognozę Finansową (WPF). Prognozą opracowuje się w szczegółowości określonej w ust 1 powyższego artykułu. Do uchwały w sprawie WPF dołącza się załącznik, który określa odrębnie dla każdego przedsięwzięcia; nazwa, I cel, Jednostkę odpowiedzialną bądź koordynującą wykonanie przedsięwzięcia, okres realizacji, łączne nakłady finansowe, limity wydatków w poszczególnych latach, limit zobowiązań. Wieloletnią Prognozę opracowuje się na okres r. budżetowego oraz na okres, na który przyjęto limity wydatków lub okres, na który zaciągnięto lub planuje się zaciągnąć zobowiązania. Wykaz przedsięwzięć od 2011 r. ma zastąpić uchwały Rady m.st. Warszawy w sprawie wyrażenia zgody na realizacje umów, które przekraczają rok budżetowy oraz prognozę długu.

Z uwagi na wątpliwości dotyczące Interpretacji zapisów ustawowych w zakresie Wieloletniej Prognozy Finansowej proszę o opinię Jak należy rozumieć następujące pojęcia:

1. przedsięwzięcia wieloletnie

Zgodnie z art. 226 ust. 4 przez przedsięwzięcie należy rozumieć wieloletnie programy, projekty, zadania, umowy, których realizacja w r. budżetowym I w latach następnych Jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki I z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy. Zatem czy przedsięwzięciem wieloletnim jest zadanie np. frezowanie ulic, zakup usług telefonii komórkowej, realizacjo projektu pn. Bądź aktywny współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, czy tej Jako przedsięwzięcie wieloletnie należy rozumieć" Imienną, umowę zawartą z wykonawcą na remont konkretnej ulicy, poszczególne umowy zawarte z dostawcami różnych usług związane z realizacją projektu pn. Bądź aktywny współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Ponadto czy treść art. 226 ust 2, iż w wydatkach w WPF wyszczególnia się limity wydatków na przedsięwzięcia planowane I realizowane i jednocześnie wobec art. 228 zgodnie, z którym uchwała w sprawie WPF może zwierać m.in. upoważnienie dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczanych w niej przedsięwzięć, należy w uchwale w sprawie WPP wyraźnie rozgraniczać przedsięwzięcia planowane od realizowanych, w związku z tym, czy w kolejnych zmianach tej uchwały w trakcie r. budżetowego należy dokonywać weryfikacji i aktualizacji wykazywanych przedsięwzięć, polegającej na wprowadzaniu do wykazu przedsięwzięć umów sukcesywnie zawieranych w trakcie r. budżetowego "w miejsce" zadań ujmowanych we wcześniejszych wersjach uchwały w sprawie WPF Jako przedsięwzięcia planowane,

2. szczegółowość i okres planowania wieloletniego

Zgodnie z art. 227 Wieloletnia Prognoza Finansowa obejmuje okres r. budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat. Przy czym okres objęty prognozą nie może być krótszy niż okres, na jaki przyjęto limity wydatków lub okres, na który zaciągnięto lub planuje się zaciągnąć zobowiązania.

Zatem w sytuacji, gdy miasto ma już zawarte umowy - poręczenia do 2033 r. to Wieloletnią Prognozę Finansową należy opracować na czas tego zobowiązania. Wątpliwości budzi jedynie szczegółowość tej prognozy, tj. oprócz prognozy finansowej opracowanej w szczegółowości określonej w art. 226 ust 1 należy również dołączyć załącznik o przedsięwzięciach wieloletnich na cały ten okres w zakreśla wydatków bieżących I majątkowych planowanych do realizacji do 2033 r., zatem czy w załączniku dotyczącym przedsięwzięć wieloletnich należy jedynie pokazać te, które są już realizowane oraz planowane do realizacji w r. budżetowym i latach następnych na potrzeby zaciągania zobowiązań wieloletnich (w myśl art. 228) czy też należy wykazywać wszystkie możliwe tytuły zadań, które przewiduje się realizować do 2033 r. wraz z przyszłymi planowanymi zadaniami jednorocznymi.

3. informacja o przebiegu realizacji przedsięwzięć

Zgodnie z art. 266 zarząd Jednostki samorządu terytorialnego w terminie do 31 sierpnia r. budżetowego przedstawia Informację o przebiegu w/konania budżetu za pierwsze półrocze oraz Informację o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej, w tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych zakres I formę taj informacji określa organ stanowiący, Z uwagi na konieczność opracowania projektu takiej uchwały istotne Jest określenie definicji pojęcia przedsięwzięcia oraz określenie zakresu Informacji. Zatem czy wystarczające będzie podanie poziomu wykonania wydatków zaplanowanych na poszczególnych przedsięwzięciach oraz Informacji o ilości f wartości dokonanych zmian w wysokości środków wg staniu na koniec pierwszego półrocza.

W nawiązaniu do pisma Nr PB-UM-PB2-0717/498/10 przedstawiam wyjaśnienia i wątpliwości w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.

Artykuł 226 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) wprowadził nowe zasady wieloletniego planowania finansowego w postaci WPF. Wieloletnia prognoza finansowa jednostek samorządu terytorialnego jest instytucją kontynuującą planowanie wieloletnie funkcjonujące dotychczas w formie określania w uchwale budżetowej limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz na zadania wynikające-z kontraktów wojewódzkich (art. 166 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych), a także w formule prognozy łącznej kwoty długu opracowywanej przez zarząd j.s.t.

Z powyższego wynika, że wieloletnia prognoza finansowa jest prognozą wieloletniego budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 226 ust. 1). Pozwoli ona na poprawne zarządzanie długiem publicznym jednostki samorządowej. Będzie służyć racjonalnemu wyboru celów i prowadzeniu bezpiecznej polityki rozwojowej.

WPF będzie stanowiła podstawę zaciągania zobowiązań angażujących środki publiczne jednostki samorządowej na okres przekraczający rok budżetowy, w granicach określonych limitami wydatków i zobowiązań wieloletnich, które mają charakter dyrektywnych wskaźników budżetowych.

Ad. 1. W art. 226 ust. 4 cyt. wyżej ustawy o finansach publicznych zdefiniowane zostało pojęcie "przedsięwzięcia", przez które należy rozumieć:

1. programy, projekty lub zadania, w tym związane z programami finansowymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3;

2. umowy, których realizacja w r. budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy;

3. gwarancje i poręczenia udzielane przez j.s.t.

Z powyższego wynika, że za przedsięwzięcia ustawodawca uznał wieloletnie programy i zadania inwestycyjne, poręczenia i gwarancje oraz umowy, których realizacja w r. budżetowym i w łatach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania j.s.t. Przy czym, w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie umowy muszą być oznaczone imiennie, a o charakterze tych umów decydować będzie organ stanowiący j.s.t. wprowadzając ich do wieloletniej prognozy finansowej - wykazu przedsięwzięć. Należy jednocześnie podkreślić, iż ustawa nakłada obowiązek określenia w załączniku do uchwały w/s. WPF odrębnie dla każdego wieloletniego przedsięwzięcia:

- jego nazwy i celu,

- jednostki organizacyjnej odpowiedzialnej za realizację lub koordynację wykonania przedsięwzięcia,

- okresu realizacji i łącznych nakładów finansowych,

- limitu wydatku w poszczególnych latach,

- limitu zobowiązań.

Przy czym, w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie nie ma znaczenia czy jest to inwestycja już realizowana, czy też planowana do realizacji. To organ stanowiący decyduje o rozwoju gminy wprowadzając do wykazu przedsięwzięć te zadania, które taki rozwój będą gwarantowały.

Przytoczony w piśmie art. 226 ust. 2 ustawy w swej treści dotyczy obowiązku wyodrębnienia z ogólnej kwoty wydatków bieżących i wydatków majątkowych odpowiednio:

- kwot wydatków przeznaczonych na: wydatki wynikające z limitów wydatków bieżących na przedsięwzięcia ujęte w odrębnym załączniku, wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczone oraz wydatki związane z funkcjonowaniem j.s.t.

- kwot wydatków przeznaczonych na wydatki wynikające z limitów wydatków majątkowych na przedsięwzięcia ujęte w odrębnym załączniku.

Wątpliwości budzi cytowane w piśmie unormowanie wynikające z art. 228 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej może zawierać upoważnienie dla zarządu do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczanych w niej przedsięwzięć oraz zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w r. budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki, i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.

Pomijając sens wyodrębnienia w treści przepisu art. 228 ust. 1 ww. umów, które mieszczą się przecież w pojęciu przedsięwzięcia, zasadne wydaje się pytanie, jaki podmiot będzie władny zaciągać zobowiązania w sytuacji braku w uchwale w sprawie WPF stosownego upoważnienia. Zasadny wydaje się zatem pogląd, - że wbrew literalnemu brzmieniu art. 228 ust. 1 ustawy - upoważnienie zarządu jednostki samorządowej do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w niej przedsięwzięć powinno być obligatoryjnym elementem, gdyż załącznik do uchwały w postaci wykazu przedsięwzięć wieloletnich zawiera przedsięwzięcia już realizowane, ale również te planowane do realizacji (zadania ujęte w dotychczasowym WPI oraz noworozpoczynane w 2011 r., umowy już podpisane oraz planowane do podpisania w 2011 r., poręczenia i gwarancje udzielone oraz planowane do udzielenia w 2011 r.).

Ad. 2. Zgodnie z treścią art. 227 wieloletnia prognoza finansowa obejmuje okres r. budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat. Przy czym okres objęty prognozą finansowanie może być jednak krótszy niż okres, na jaki przyjęto limity wydatków na poszczególne przedsięwzięcia.

W związku z tym, że M. St. Warszawa ma zawartą umowę poręczenia do 2033 r. - to oczywistym jest, iż prognoza finansowa obejmuje okres wynikający z tej umowy poręczenia, czyli do 2033 r., albowiem załącznik dotyczący wykazu przedsięwzięć powinien zawierać umowę poręczenia z określonym limitem wydatków do 2033 r.

Jednocześnie należy podkreślić, iż od wieloletniej prognozy finansowej wymaga się, aby była realistyczna (art. 226 ust. 1), co oznacza, że powinna opierać się na przesłankach umożliwiających realną ocenę kształtowania się sytuacji finansowej danej jednostki samorządu terytorialnego w okresie, którego ma dotyczyć wieloletnia prognoza finansowa.

A zatem M. St. Warszawa związane jest obowiązkiem określenia limitu wydatków na przedsięwzięcie wynikające z poręczenia do 2033 r. Natomiast jeśli występują takie przesłanki i ocena przyszłej sytuacji finansowej j.s.t. na to pozwala - nie ma przeszkód prawnych, aby w wykazie przedsięwzięć ująć imienne limity wydatków na planowane zadania inwestycyjne czy umowy aż do 2033 r. (art. 227 ust. 2).

Powyższe limity muszą znaleźć swoje odzwierciedlenie w załączniku dot. prognozy finansowej.

Ad. 3. Zgodnie z art. 266 ustawy o finansach publicznych zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze oraz informację o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej, w tym przebiegu realizacji przedsięwzięć. Przy czym zakres i formę informacji określa organ stanowiący.

W ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie przygotowując projekt uchwały w tej sprawie należy uwzględnić szczegółowość informacji wynikającą z uchwały budżetowej oraz załącznika dotyczącego przedsięwzięć. W opinii RIO uchwałą należy objąć informacje uzasadniające przyczyny odchyleń powstałych w trakcie realizacji w stosunku do wielkości planowanych, z uwzględnieniem wskaźnika upływu czasu oraz podać inne informacje, dające możliwość dokonania obiektywnej oceny wykonania budżetu oraz poszczególnych przedsięwzięć realizowanych w danym r. budżetowym.

Opublikowano: www.warszawa.rio.gov.pl