RIO-I-0717/123/10 - Zakres jednostek uprawnionych do posiadania i korzystania ze służbowych kart płatniczych

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 stycznia 2010 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie RIO-I-0717/123/10 Zakres jednostek uprawnionych do posiadania i korzystania ze służbowych kart płatniczych

Biuro Prawne Urzędu m. st. Warszawy otrzymało do zaopiniowania z Biura Księgowości i Kontrasygnaty projekt zarządzenia Prezydenta miasta stołecznego Warszawy w sprawie zasad, sposobu i trybu przyznawania i korzystania ze służbowych kart płatniczych przez pracowników Urzędu miasta stołecznego Warszawy i innych jednostek organizacyjnych i osób prawnych miasta stołecznego Warszawy oraz zasad rozliczania płatności dokonywanych przy wykorzystaniu służbowych kart płatniczych. Zarządzenie to ma być przepisem wykonawczyni do art. 247 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, dalej w skrócie "u.f.p."). Przepis ten upoważnia zarząd jednostki samorządu terytorialnego, co w odniesieniu do m.st. Warszawy dotyczy Prezydenta m.st. Warszawy, do określenia szczegółowych zasad dokonywania przy pomocy służbowych kart płatniczych wydatków z budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz innych samorządowych jednostek organizacyjnych i osób prawnych.

Przy opiniowaniu projektu powyższego zarządzenia przez Biuro Prawne Urzędu m.st. Warszawy powstała wątpliwość, co do zakresu użytych w u.f.p. pojęć "samorządowe jednostki organizacyjne" i "samorządowe osoby prawne", a w konsekwencji, co do kręgu samorządowych jednostek organizacyjnych i samorządowych osób prawnych, które powinny być adresatami postanowień zarządzenia. Projektodawca zarządzenia zamierza objąć jego mocą obowiązującą wszystkie jednostki organizacyjne i osoby prawne, w tym spółki prawa handlowego, instytucje kultury, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, dla których Prezydent m.st. Warszawy jest organizatorem lub organem założycielskim.

Artykuł 247 u.f.p. jest zamieszczony w Dziale V, w Rozdziale 4 Wykonywanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jako pierwszy artykuł tego Rozdziału. Przy ocenie zakresu mocy obowiązującej przepisu art. 247 ust. 3 u.p.f., wskazówką interpretacyjną według wykładni systemowej jest wniosek, że zgodnie z tytułem Rozdziału, zakres jego regulacji powinien być zawężony do budżetu j.s.t. Do odmiennego wniosku prowadzi wykładnia literalna, z uwzględnieniem, że w przepisie tym jest mowa o samorządowych jednostkach organizacyjnych i (samorządowych) osobach prawnych.

Wątpliwości nasze wynikają z tego, że osoby prawne, dla których Prezydent m.st. Warszawy jest odpowiednio organizatorem lub organem założycielskim, prowadzą samodzielną gospodarkę finansową, a ich wydatki nie są wydatkami budżetu j.s.t. I tak np. na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.), samorządowa instytucja kultury samodzielnie gospodaruje przydzieloną oraz nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywnego ich wykorzystania. Stosownie do przepisu art. 35b ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.), publiczny zakład opieki zdrowotnej, utworzony przez podmioty określone w art. 8 ust. 1 pkt 1-3b tej ustawy, jest samodzielnym zakładem, pokrywającym koszty działalności i zobowiązania z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów (z zastrzeżeniem wyjątków). Dla tych rodzajów osób prawnych dopuszczalne jest przyznanie środków z budżetu j.s.t., ale pod określonymi warunkami ustawowymi. Rozliczenie dotacji otrzymanej przez taką osobę prawną można tylko pośrednio wiązać z wykonywaniem budżetu j.s.t.

W kontekście przedstawionego powyżej stanu prawnego proszę o przekazanie stanowiska, jaki jest zakres osób prawnych i samorządowych jednostek organizacyjnych, które powinny być adresatami zarządzenia Prezydenta m.st. Warszawy wydanego na podstawie art. 247 ust. 3 u.f.p.

W odpowiedzi na Pani pismo z dnia 12 stycznia 2010 r. Nr OP/0114/220/10/EK w sprawie określenia samorządowych jednostek organizacyjnych oraz osób prawnych, o których mowa w art. 247 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) wyrażam następujący pogląd.

Z przepisu art. 247 ust. 3 cyt. ustawy o finansach publicznych w ocenie Izby wynika, że zarząd jednostki samorządu terytorialnego jest upoważniony do określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu przyznawania i korzystania ze służbowych kart płatniczych przy dokonywaniu wydatków:

żetu jednostki samorządu terytorialnego,

ądowych jednostek organizacyjnych i osób prawnych

a także zasad rozliczania płatności dokonywanych przy ich wykorzystaniu, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia prawidłowości i gospodarności dokonywania wydatków.

Przez "inne samorządowe jednostki organizacyjne i osoby prawne" należy rozumieć jednostki tworzące sektor finansów publicznych, o których mowa w art. 9 cyt. ustawy o finansach publicznych tj. samorządowe:

łady budżetowe;

łady opieki zdrowotnej;

ębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem spółek prawa handlowego.

Opublikowano: www.warszawa.rio.gov.pl