Restrukturyzacja sektora SKOK.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lutego 2014 r. Komisja Nadzoru Finansowego Restrukturyzacja sektora SKOK.

Komisja Nadzoru Finansowego (dalej: "KNF") na posiedzeniu 4 lutego 2014 r. wskazała kryteria, które będą brane pod uwagę przy ocenie zdolności spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (dalej: "SKOK") oraz banków do udziału w restrukturyzacji sektora SKOK.

KNF uznała, że warunek zachowania stabilności systemu finansowego (w trakcie i po zakończeniu procesu) i konieczność zachowania bezpieczeństwa środków zgromadzonych na rachunkach kas oznacza, że w wyniku przejęcia kasy podmiot przejmujący powinien spełniać normy ostrożnościowe przewidziane przepisami prawa.

Określając kryteria Komisja kierowała się ustawowymi celami nadzoru, o których mowa w art. 61 ust. 1 ustawy o skok, oraz art. 133 ust. 1 ustawy - Prawo bankowe. Komisja uznała, że realizacji tych celów służy spełnienie przez SKOK przejmujące albo banki przejmujące wskazanych poniżej kryteriów.

1)

Kryteria wobec kas przejmujących:

* formalne:

- kasa nie jest objęta programem postępowania naprawczego 1 ;

- współczynnik wypłacalności kasy spełnia normę ostrożnościową 5%;

- kasa posiada zatwierdzony przez KNF statut dostosowany do przepisów ustawy, jak również prawidłowo powołany zarząd, w tym zatwierdzonego przez KNF prezesa zarządu;

- kasa spełnia ustawowe normy w zakresie płynności;

- w wyniku przejęcia kasy - podmiot przejmujący powinien bezwzględnie spełniać normy ostrożnościowe przewidziane przepisami prawa, tj. poziom funduszy własnych kasy będzie zapewniać utrzymanie wskaźnika funduszy własnych do wartości aktywów powyżej 1%.

* uzupełniające:

- zgodność działania kasy z obowiązującymi przepisami prawa;

- wobec kasy nie są prowadzone postępowania zmierzające do zastosowania środków nadzorczych (powołanie zarządcy komisarycznego);

sprawność organizacyjna;

- zarządzanie kasą niebudzące zastrzeżeń;

- brak zastrzeżeń nadzoru do składanych sprawozdań (w zakresie wyceny aktywów);

- skala działania kasy przejmującej (suma bilansowa) istotnie wyższa (adekwatna) od skali działania podmiotu przejmowanego;

- współczynnik wypłacalności kasy - po uwzględnieniu wszystkich możliwych form pomocy - będzie bliski poziomu normy ustawowej, tj. 5%.

2)

Kryteria wobec banków przejmujących:

* formalne:

- bank nie jest objęty programem postępowania naprawczego 2 ;

- poziom współczynnika wypłacalności powyżej 12%;

- poziom współczynnika Tier I powyżej 9%;

- prognoza współczynnika wypłacalności na koniec 2014 r. w scenariuszu testów warunków skrajnych (referencyjnym) powyżej 12%;

- prognoza współczynnika Tier I na koniec 2014 r. w scenariuszu testów warunków skrajnych (referencyjnym) powyżej 9%;

- bank posiada prawidłowo powołany zarząd;

- w wyniku przejęcia kasy - podmiot przejmujący powinien bezwzględnie spełniać normy ostrożnościowe przewidziane przepisami prawa,

* uzupełniające:

- wobec banku nie są prowadzone postępowania zmierzające do zastosowania środków nadzorczych (powołanie zarządu komisarycznego);

- ocena BION ogólna nie gorsza niż 2,5;

- ocena BION w zakresie poziomu kapitału nie gorsza niż 2,5;

- poziom współczynnika wypłacalności - po uwzględnieniu wszystkich możliwych form pomocy - powyżej 8%;

- poziom współczynnika Tier I - po uwzględnieniu wszystkich możliwych form pomocy - powyżej 6%;

- skala działania banku przejmującego (suma bilansowa) istotnie wyższa od skali działania podmiotu przejmowanego;

- zakres terytorialny działalności banku przejmującego zgodny z zakresem działalności podmiotu przejmowanego (dotyczy banków spółdzielczych).

1

Art. 72a ust. 1 ustawy o SKOK : "W razie powstania w kasie straty bilansowej albo groźby jej wystąpienia, albo powstania niebezpieczeństwa niewypłacalności lub zagrożenia utraty płynności płatniczej, zarząd kasy niezwłocznie zawiadamia o tym Komisję Nadzoru Finansowego oraz Kasę Krajową i przystępuje do opracowania programu postępowania naprawczego".

2

Art. 142 ust. 1 ustawy - Prawo bankowe: "W razie powstania straty bilansowej bądź groźby jej nastąpienia, albo powstania niebezpieczeństwa niewypłacalności lub utraty płynności, zarząd banku niezwłocznie zawiadamia o tym Komisję Nadzoru Finansowego oraz przedstawia jej program postępowania naprawczego, zapewniając jego realizację".

Opublikowano: M.Pr.Bank. 2014/5/6-7