Restrukturyzacja sektora SKOK.
Pismo z dnia 4 lutego 2014 r. Komisja Nadzoru Finansowego Restrukturyzacja sektora SKOK.
Komisja Nadzoru Finansowego (dalej: "KNF") na posiedzeniu 4 lutego 2014 r. wskazała kryteria, które będą brane pod uwagę przy ocenie zdolności spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (dalej: "SKOK") oraz banków do udziału w restrukturyzacji sektora SKOK.
KNF uznała, że warunek zachowania stabilności systemu finansowego (w trakcie i po zakończeniu procesu) i konieczność zachowania bezpieczeństwa środków zgromadzonych na rachunkach kas oznacza, że w wyniku przejęcia kasy podmiot przejmujący powinien spełniać normy ostrożnościowe przewidziane przepisami prawa.
Określając kryteria Komisja kierowała się ustawowymi celami nadzoru, o których mowa w art. 61 ust. 1 ustawy o skok, oraz art. 133 ust. 1 ustawy - Prawo bankowe. Komisja uznała, że realizacji tych celów służy spełnienie przez SKOK przejmujące albo banki przejmujące wskazanych poniżej kryteriów.
Kryteria wobec kas przejmujących:
* formalne:
- kasa nie jest objęta programem postępowania naprawczego 1 ;
- współczynnik wypłacalności kasy spełnia normę ostrożnościową 5%;
- kasa posiada zatwierdzony przez KNF statut dostosowany do przepisów ustawy, jak również prawidłowo powołany zarząd, w tym zatwierdzonego przez KNF prezesa zarządu;
- kasa spełnia ustawowe normy w zakresie płynności;
- w wyniku przejęcia kasy - podmiot przejmujący powinien bezwzględnie spełniać normy ostrożnościowe przewidziane przepisami prawa, tj. poziom funduszy własnych kasy będzie zapewniać utrzymanie wskaźnika funduszy własnych do wartości aktywów powyżej 1%.
* uzupełniające:
- zgodność działania kasy z obowiązującymi przepisami prawa;
- wobec kasy nie są prowadzone postępowania zmierzające do zastosowania środków nadzorczych (powołanie zarządcy komisarycznego);
sprawność organizacyjna;
- zarządzanie kasą niebudzące zastrzeżeń;
- brak zastrzeżeń nadzoru do składanych sprawozdań (w zakresie wyceny aktywów);
- skala działania kasy przejmującej (suma bilansowa) istotnie wyższa (adekwatna) od skali działania podmiotu przejmowanego;
- współczynnik wypłacalności kasy - po uwzględnieniu wszystkich możliwych form pomocy - będzie bliski poziomu normy ustawowej, tj. 5%.
Kryteria wobec banków przejmujących:
* formalne:
- bank nie jest objęty programem postępowania naprawczego 2 ;
- poziom współczynnika wypłacalności powyżej 12%;
- poziom współczynnika Tier I powyżej 9%;
- prognoza współczynnika wypłacalności na koniec 2014 r. w scenariuszu testów warunków skrajnych (referencyjnym) powyżej 12%;
- prognoza współczynnika Tier I na koniec 2014 r. w scenariuszu testów warunków skrajnych (referencyjnym) powyżej 9%;
- bank posiada prawidłowo powołany zarząd;
- w wyniku przejęcia kasy - podmiot przejmujący powinien bezwzględnie spełniać normy ostrożnościowe przewidziane przepisami prawa,
* uzupełniające:
- wobec banku nie są prowadzone postępowania zmierzające do zastosowania środków nadzorczych (powołanie zarządu komisarycznego);
- ocena BION ogólna nie gorsza niż 2,5;
- ocena BION w zakresie poziomu kapitału nie gorsza niż 2,5;
- poziom współczynnika wypłacalności - po uwzględnieniu wszystkich możliwych form pomocy - powyżej 8%;
- poziom współczynnika Tier I - po uwzględnieniu wszystkich możliwych form pomocy - powyżej 6%;
- skala działania banku przejmującego (suma bilansowa) istotnie wyższa od skali działania podmiotu przejmowanego;
- zakres terytorialny działalności banku przejmującego zgodny z zakresem działalności podmiotu przejmowanego (dotyczy banków spółdzielczych).
Art. 72a ust. 1 ustawy o SKOK : "W razie powstania w kasie straty bilansowej albo groźby jej wystąpienia, albo powstania niebezpieczeństwa niewypłacalności lub zagrożenia utraty płynności płatniczej, zarząd kasy niezwłocznie zawiadamia o tym Komisję Nadzoru Finansowego oraz Kasę Krajową i przystępuje do opracowania programu postępowania naprawczego".
Art. 142 ust. 1 ustawy - Prawo bankowe: "W razie powstania straty bilansowej bądź groźby jej nastąpienia, albo powstania niebezpieczeństwa niewypłacalności lub utraty płynności, zarząd banku niezwłocznie zawiadamia o tym Komisję Nadzoru Finansowego oraz przedstawia jej program postępowania naprawczego, zapewniając jego realizację".