PZ/415-128/05 - Rejestracja jako podatnika VAT stowarzyszenia świadczącego usługi statutowe w zakresie rozwoju demokracji, a w szczególności samorządności lokalnej, ochrony zdrowia, rozwoju gospodarczego, itp.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 grudnia 2005 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku PZ/415-128/05 Rejestracja jako podatnika VAT stowarzyszenia świadczącego usługi statutowe w zakresie rozwoju demokracji, a w szczególności samorządności lokalnej, ochrony zdrowia, rozwoju gospodarczego, itp.

Pytanie podatnika

Czy stowarzyszenie świadczące usługi statutowe w zakresie rozwoju demokracji, a w szczególności samorządności lokalnej, ochrony zdrowia, rozwoju gospodarczego, proekologicznego, rozwoju kulturalnego, społecznego, naukowego i edukacyjnego oraz usługę organizacji Festiwalu zaklasyfikowaną do PKWiU 93.31 - Działalność artystyczna i rozrywkowa pozostała jest obowiązane do zarejestrowania się jako podatnik VAT.

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15 września 2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 04.10.2005 r.) uzupełnione pismem z dnia 12 grudnia 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie stwierdzenia czy stowarzyszenie obowiązane jest do zarejestrowania się jako podatnika podatku VAT w sytuacji, gdy stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej

Stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Stan faktyczny

Stowarzyszenie jest pozarządową organizacją działającą w sferze pożytku publicznego zgodnie z ustawą z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie i prowadzi działalność w zakresie rozwoju, demokracji, a szczególności samorządności lokalnej, ochrony zdrowia, rozwoju gospodarczego, proekologicznego, rozwoju kulturalnego, społecznego, naukowego i edukacyjnego, które są celami statutowymi stowarzyszenia. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a wyłącznie usługi statutowe.

Zgodnie z ustawą z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie stowarzyszenie w swojej działalności dokonuje odpłatnego świadczenia usług są to działania nie nastawione na osiągnięcie zysku.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż działania stowarzyszenia są w przytłaczającej części finansowane dzięki hojności sponsorów oraz dotacjom od samorządów lokalnych. Stowarzyszenie nie utrzymuje się ze zbiórek publicznych. W bieżącym roku do najważniejszych działań stowarzyszenia należą: badania, szkolenia, konferencje dotyczące mobbingu prowadzone we współpracy ze związkami zawodowymi oraz przeprowadzony w miesiącu sierpniu Festiwal. Festiwal ten składa się z konferencji, debat z udziałem naukowców, przedstawicieli związków zawodowych, organizacji pracodawców połączonych z prezentacją filmów. Stowarzyszenie prowadziło też jako partner Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ Solidarność program Integracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem finansowany z funduszu PHARE.

W związku z tym Wnoszący zapytanie ma wątpliwość czy w świetle przedstawionej sytuacji Wnioskodawca jest obowiązany do zarejestrowania się jako podatnik VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaje sponsorowi usługę organizacja Festiwalu według PKWiU 92.31 Działalność artystyczna i pozostała, a nie usługę reklamową. Sponsorzy najczęściej klasyfikują pieniądze przeznaczone na Festiwal jako społeczny PR czyli jako sfinansowanie społecznie pożytecznych inicjatyw bez większego zysku marketingowego.

Ocena prawna stanu faktycznego

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy).

Działalność gospodarcza zgodnie z art. 15 ust. 2 w/w ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dla określenia czy i w jakich okolicznościach działalność Stowarzyszenia podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług należy przede wszystkim ustalić, czy w konkretnym przypadku spełnione zostały przesłanki o charakterze podmiotowym i przedmiotowym.

Jak wynika z treści art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o VAT podatnikami są m. in. osoby prawne, którą zgodnie z zapisem w statucie Stowarzyszenia niewątpliwie jest Stowarzyszenie o ile spełniona zostanie kolejna z przesłanek, a mianowicie o charakterze przedmiotowym, tzn. jeżeli stowarzyszenie dokonuje stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy m.in. odpłatnej dostawy lub odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju.

Jak wynika ze stanu faktycznego Wnioskodawca świadczy usługi statutowe w zakresie rozwoju i demokracji, a w szczególności samorządności lokalnej, ochrony zdrowia, rozwoju gospodarczego, proekologicznego, rozwoju kulturalnego, społecznego, naukowego i edukacyjnego oraz usługę organizacji Festiwalu zaklasyfikowaną do PKWiU 92.31 Działalność artystyczna i rozrywkowa pozostała. W przedłożonym wniosku Wnoszący zapytanie nadmienia również, iż świadczy odpłatnie usługi ale nie są to działania nastawione na osiągnięcie zysku, gdyż stanowią usługi statutowe.

Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje zwolnienia przedmiotowe niektórych czynności wykonywanych przez podatników, które są wymienione w przepisach cyt. ustawy i przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy.

W w/w załączniku Nr 4 pod poz. 10 zostały wymienione usługi ex PKWiU 91 - Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe). W tymże załączniku pod poz. 11 zostały wymienione również usługi ex 92 Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców,(...), usługi związane z rekreacją i sportem, które Podatnik zdefiniował w zakresie klasyfikacji świadczonej usługi.

Zgodnie z zapisem art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Do dnia 31 maja 2005 r. cytowany powyżej zapis art. 29 ust. 1 brzmiał: podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z regulacji tej wynika (zarówno przed zmianą jak i po zmianie tego przepisu), iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę dokonywanej dostawy lub na cenę świadczonej usługi. Jakiekolwiek dofinansowanie (dotacja, subwencja, dopłata) do danego towaru lub usługi np. na pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżki ceny, stanowi obok ceny uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

W związku z powyższym dotacje samorządów lokalnych oraz sponsorów, które nie mają bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzą do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 1 zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Art. 96 ust. 3 ustawy stanowi, iż podmioty wymienione w art. 15 ustawy, a zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie usługi zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Wówczas zostaną zarejestrowani jako podatnik VAT zwolniony. Oznacza to, że Stowarzyszenie jako korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy wykonywanie wyłącznie usług zwolnionych przedmiotowo (pozycja 10 lub 11 załącznika nr 4 do ustawy) może, ale nie musi składać zgłoszenia rejestracyjnego.

Reasumując, świadczenie usług przez Podatnika organizacji Festiwalu oraz innych usług świadczonych przez Stowarzyszenie wyłącznie na cele statutowe na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 można zaliczyć do usług określonych w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy w brzmieniu PKWiU ex 92 Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem (...), a także w poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy w brzmieniu PKWiU 91 Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) i tym samym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy świadczenie w/w usług będzie podlegało zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Zatem w przypadku, gdy Wnioskodawca świadczy wyłącznie usługi zwolnione od podatku VAT może, ale nie musi złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy).

Należy mieć na względzie, że Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem w zakresie klasyfikacji oraz prawidłowego opodatkowania. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt (usługę), Podatnik może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowił jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl