PW2/415-0001/07 - Opodatkowanie wynagrodzenia wypłaconego obywatelowi Ukrainy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 marca 2007 r. Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni PW2/415-0001/07 Opodatkowanie wynagrodzenia wypłaconego obywatelowi Ukrainy.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29 grudnia 2006 r., uzupełnionego w dniu 19 stycznia 2007 r. oraz w dniu 19 lutego 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania wynagrodzenia wypłaconego obywatelowi Ukrainy

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Płatnik zamierza zlecić opracowanie badania rynku obywatelowi Ukrainy, osobie fizycznej mającej miejsce stałego zamieszkania na terenie Ukrainy oraz na stałe przebywającej na terytorium Ukrainy.

Prace będą wykonane na terytorium Ukrainy, zaś opracowanie, które powstanie zostanie przesłane e-mailem. Wynagrodzenie z tego tytułu będzie przesłane z siedziby Płatnika na rachunek bankowy tej osoby w banku ukraińskim. Wnioskodawca nie posiada na terenie Ukrainy filii ani oddziału.

Płatnik pyta: czy w opisanej sytuacji jest zobowiązany od wypłaconego wynagrodzenia potrącić zryczałtowany 20 % podatek dochodowy na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem płatnika w powyższej sprawie nie mają zastosowania przepisy art. 29 ust. 1 pkt 5 oraz art. 3 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem należy wypłacić wynagrodzenie w całości, gdyż będzie podlegało opodatkowaniu na Ukrainie.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)- w brzmieniu obowiązującym w 2007 r. - osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a cyt. wyżej ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w r. podatkowym.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1.

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

2.

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

3.

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

4.

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska - art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Artykuł 29 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20 proc. przychodu.

Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Kijowie w dniu 12 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 63, poz. 269)- części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a które nie zostały wymienione w poprzednich artykułach niniejszej konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Z powołanych przepisów wynika, iż kluczowe znaczenie dla stwierdzenia, że dana osoba podlega ograniczonemu lub nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, a jej dochody są opodatkowane według określonych zasad ma ustalenie miejsca zamieszkania podatnika.

Uwzględniając stan faktyczny przedstawiony przez płatnika oraz ww. przepisy prawne, w związku z tym, iż osoba fizyczna, z którą płatnik zawrze umowę dotyczącą opracowania badania rynku zamieszkuje na terytorium Ukrainy i tam wykona powierzoną pracę, nie można uznać za osobę, która posiada w Polsce ograniczony lub nieograniczony obowiązek podatkowy. Zatem wynagrodzenie wypłacone tej osobie będzie podlegało opodatkowaniu tylko na Ukrainie. Zaś płatnik z tytułu wypłaty tego wynagrodzenia dla osoby fizycznej zamieszkałej na Ukrainie i wykonującej powierzone prace na terytorium Ukrainy nie jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyżej przywołane przepisy prawne oraz stan faktyczny - postanowiono jak na wstępie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl