PV/443-185/IV/2005/JD - Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lipca 2005 r. Pomorski Urząd Skarbowy w Gdańsku PV/443-185/IV/2005/JD Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów

Pytanie podatnika

Podatnik zapytuje czy należy wykazać i naliczyć podatek VAT z tytułu importu usług transportowych od unijnego dostawcy towarów w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Postanowienie

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 27.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 28.04.2005 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia podstawy opodatkowania usługi transportu związanej z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Kontrahent wystawia Podatnikowi fakturę, na której odrębnie wykazuje wartość towaru i usługi transportowej, związanej z przywiezieniem towaru do kraju z innego państwa członkowskiego.

W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy należy wykazać i naliczyć podatek VAT z tytułu importu usług transportowych od unijnego dostawcy towarów w ramach WNT.

Zdaniem Podatnika w aktualnie obowiązujących przepisach (wniosek wpłynął do tut. Organu 28.04.2005 r.) o podatku VAT brak jest wyraźnego wyłączenia z importu usług usługi transportowej dokonanej w ramach WNT.

Zdaniem Podatnika wyłączenie, o którym mowa wyżej znalazło miejsce w treści cytowanego przepisu po zmianach ustawy o VAT wprowadzonych ustawą nowelizującą z dnia 21 kwietnia 2005 r.

"Podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem, gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 (...)."

Zdaniem Podatnika zasada wyrażona w znowelizowanej treści art. 29 ust. 17 ustawy o VAT obowiązywała także przed nowelizacją, a nowelizacja służy jedynie doprecyzowaniu wcześniej obowiązujących reguł. Ponadto Podatnik powołuje się na orzeczenie ETS C - 349/96, zgodnie z którym w przypadkach, gdy jedno lub więcej świadczeń ma charakter usługi zasadniczej, a inne - charakter usług pomocniczych, wówczas owe usługi pomocnicze powinny być opodatkowane jak usługa główna. W omawianej sytuacji czynnością zasadniczą jest WNT, a pomocniczą - usługa transportowa.

Tym samym, jeżeli wartość usługi transportowej zostanie wliczona do podstawy opodatkowania WNT, wówczas nie należy oddzielnie rozliczać importu usług transportowych.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Kontrahent wystawia Podatnikowi fakturę, na której odrębnie wykazuje wartość towaru i usługi transportowej, związanej z przywiezieniem towaru do kraju z innego państwa członkowskiego.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

W myśl ust. 2 pkt 2 cytowanego wyżej przepisu podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1 obejmuje wydatki dodatkowe takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucony jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje jako element świadczenia zasadniczego. W świetle powyższego należy przyjąć, że do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wlicza się koszty transportu, o ile wydatki na nie są pobierane przez dokonującego dostawy.

Tut. Organ nadmienia, że w przypadku, gdy wydatki na powyższe usługi transportowe są pobierane przez inny podmiot (nie dokonujący dostawy towarów), to odpłatność za te usługi nie stanowi podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Reasumując, należy stwierdzić, że w związku z wliczeniem wartości przedmiotowych usług do podstawy opodatkowania w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - brak jest podstaw do wykazania i naliczenia podatku VAT z tego tytułu jako importu usług transportowych.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl