PUS.II/443/66/2007/WN - Postępowanie z posiadanymi kasami fiskalnymi wycofanymi z użytkowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 września 2007 r. Podkarpacki Urząd Skarbowy w Rzeszowie PUS.II/443/66/2007/WN Postępowanie z posiadanymi kasami fiskalnymi wycofanymi z użytkowania.

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 w ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym przed 1 lipca 2007 r.), art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w odpowiedzi na wniosek Podatnika z dnia 28 czerwca 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącego zlikwidowanych kas fiskalnych, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy zawarte w przedmiotowym wniosku za prawidłowe.

W dniu 2 lipca 007 r. Podatnik na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii "zlikwidowanych kas rejestrujących po dokonanych odczytach zawartości pamięci fiskalnej, po upływie trzech miesięcy od daty dokonania odczytu". Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik posiada 25 sztuk kas fiskalnych w których dokonano odczytaniu zawartości pamięci fiskalnej. Zapytanie wnioskodawcy dotyczy kwestii "czy można oddać kasę jako odpady i czy jeżeli oddając kasę jako odpady zostanie zachowany podatek VAT naliczony, który odliczony przy zakupie kasy rejestrującej".

W opinii Podatnika ustawodawca nie przewidział jednoznacznych regulacji dotyczących postępowania z posiadanymi kasami wycofanymi z użytkowania. Ustawodawca szczególną ochrona objął pamięć fiskalna jako element, w którym trwale zapisane zostały dane dotyczące obrotu i kwot podatku należnego bez możliwości ich likwidacji. Sprawy likwidacji pozostałych elementów kas, w tym obudowy nie zostały uregulowane w obowiązujących przepisach.

Rozpatrując wniosek Podatnika Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie zważył, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązani prowadzić ewidencję obrotu kwot i podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Natomiast w myśl art. 112 ww. ustawy podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczenia podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczeniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Z powyższych przepisów w opinii tut. organu podatkowego nie wynika aby podatnicy byli zobowiązani do przechowywania kas rejestrujących w terminach określonych przez przepis art. 112 ustawy. Bowiem kasa rejestrująca jest urządzeniem, przy użyciu którego prowadzona jest ewidencja, nie stanowi natomiast samej ewidencji. Zatem tylko wydruki sporządzone w oparciu o dane zawarte w module pamięci kas rejestrujących stanowią ewidencję o której mowa w art. 111 ust. 1 w zw. z art. 112 ustawy o podatku od towarów i usług. Zauważyć również należy, że na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 9 ustawy upoważniono ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich zastosowania przez podatników. Zgodnie z przepisem § 5 ust. 8 i 9 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej wymaga dokonania z udziałem pracownika urzędu skarbowego czynności określonych w załączniku Nr 4 do rozporządzenia. Po dokonaniu ww. czynności pamięć fiskalna jest przechowywana przez producenta lub importera przez okres 3 miesięcy od daty ich dokonania, a po tym okresie komisyjnie zniszczona.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, iż ustawodawca nie określił terminu przechowywania ani sposobu likwidacji zużytych kas, a ochroną objął tylko pamięć fiskalną kas rejestrujących co słusznie podatnik zauważył. Mając na uwadze powyższe podkreślić należy, iż brak jest regulacji dotyczącej obowiązku przechowywania przez podatników wycofanych z użycia kas rejestrujących. W konsekwencji Spółka po ich wycofaniu z użytku i dokonaniu wszelkich formalności określonych przepisami prawa tj. określonych w § 5 ust. 8 i 9 rozporządzenia rozporządzenie kasami pozostaje w gestii Podatnika. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż w związku z faktem, że przepisy prawa podatkowego nie określają sposobu likwidacji kas rejestrujących, kwestia ta nie może być przedmiotem pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Z zapytania założonego przez Spółkę, wynikają również wątpliwości dotyczące kwestii "czy zostanie zachowany podatek VAT naliczony, który został odliczony przy zakupie kasy rejestrującej".

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestają ich używania lub nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1.

Zatem jeżeli został zachowany 3 letni okres od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania do zaprzestania ich użytkowania nie ma potrzeby korygowania podatku naliczonego odliczonego przy zakupie kas fiskalnych.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl