PUS.II/443/45/2007/MB - Zastosowanie stawki preferencyjnej 0% przy eksporcie pośrednim.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lipca 2007 r. Podkarpacki Urząd Skarbowy w Rzeszowie PUS.II/443/45/2007/MB Zastosowanie stawki preferencyjnej 0% przy eksporcie pośrednim.

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 z późn. zm.), art. 2 pkt 8, art. 22 ust. 2 i ust. 3 pkt 1, art. 41 ust. 4, ust. 7, ust. 9 i ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie udzielenia informacji o zakresie i sposobie zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w przedmiotowym wniosku za prawidłowe.

W piśmie z dnia 31 maja 2007 r. Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: "Wnioskodawca sprzedaje towar kontrahentowi unijnemu z siedzibą w Niemczech, zarejestrowanemu w tym państwie dla potrzeb podatku od wartości dodanej, jak również posiadającemu numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Dostawa towarów następuje zgodnie z Incoterms 2000. Kontrahent unijny odsprzedaje nabyty uprzednio od Podatnika towar klientowi z siedzibą w Turcji. Sam towar wysyłany jest bezpośrednio z Polski do finalnego odbiorcy poza obszar celny Wspólnoty. Odprawy celnej dokonuje agencja celna działająca na rzecz kontrahenta unijnego, który na dokumencie SAD występuje jako eksporter. Procedura wywozu następuje w oparciu o fakturę wystawioną przez eksportera. Wywozu towarów z terytorium Polski dokonuje przewoźnik działający na rzecz kontrahenta unijnego. W związku z realizowaną transakcją Wnioskodawca posiada następujące dokumenty:

-

wystawioną przez siebie kopię faktury VAT, na której wskazana jest ilość towaru z podziałem na poszczególne typy, waga netto i brutto,

-

potwierdzoną przez urząd celny za zgodność z oryginałem kserokopię dokumentu SAD, poświadczającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, na której wykazana jest ilość towaru ogółem oraz jego waga brutto i netto, które pokrywają się z danymi wykazanymi na fakturze wystawionej przez Podatnika; na dokumencie SAD jako nadawca/eksporter występuję kontrahent unijny, zaś jako odbiorca - kontrahent z Turcji,

-

specyfikację towaru,

-

kserokopię faktury wystawionej przez kontrahenta unijnego na kontrahenta tureckiego, w oparciu o którą dokonywane jest zgłoszenie celne w związku z wywozem towarów poza terytorium Wspólnoty,

-

zamówienie na towar kontrahenta unijnego skierowane do Podatnika.

Wartość faktury wykazana na dokumencie SAD (poz. 22) różni się od wartości wskazanej na fakturze wystawionej przez Podatnika, albowiem towar zgłaszany jest do odprawy celnej na podstawie faktury wystawianej przez kontrahenta unijnego na odbiorcę z Turcji".

W przedmiotowym wniosku Podatnik sformułował następujące pytanie: "Czy czynność opisana w stanie faktycznym stanowi eksport pośredni w rozumieniu ustawy o VAT i czy w związku z tym jednostka ma prawo do zastosowania stawki preferencyjnej 0% dysponując dokumentami wskazanymi poniżej?" W opinii Spółki cyt.: " (...) opisaną w stanie faktycznym transakcję należy prawidłowo kwalifikować dla potrzeb rozliczenia podatku VAT jako eksport pośredni, stosując stawkę 0% przy zachowaniu wskazanych w ustawie wymogów formalnych (art. 41 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług) (...). Podatnik dysponuje potwierdzoną przez urząd celny za zgodność z oryginałem kserokopią dokumentu SAD, potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Przy czym - zdaniem Wnioskodawcy - nawet w przypadku, gdyby posiadał on jedynie zwykłą tj. nie potwierdzoną za zgodność z oryginałem, kserokopię tegoż dokumentu, to i tak zachowałby prawo do zastosowania preferencyjnej stawki w wysokości 0%."

Biorąc pod uwagę powyższe, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza, co następuje:

W przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, występują dwie dostawy tego samego towaru, przy czym towar jest transportowany bezpośrednio od pierwszego uczestnika obrotu do ostatniego. W opisanej sytuacji mamy więc do czynienia z transakcją łańcuchową. Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w przypadku, gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru jest przyporządkowana tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport jest przyporządkowana dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że nabywca ten udowodni, że wysyłkę lub transport towaru należy zgodnie z zawartymi przez niego warunkami dostawy przyporządkować jego dostawie. Każda z dostaw w transakcji łańcuchowej traktowana jest odrębnie, co oznacza, iż odrębnie jest też ustalane miejsce dostawy. Stosownie do przepisu art. 22 ust. 3 pkt 1 ustawy, dostawę towarów, która poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów. Ze względu na fakt, iż w przedmiotowej sytuacji transport jest realizowany przez pośrednika - przewoźnika działającego na rzecz kontrahenta niemieckiego, dostawa, którą zrealizował polski Podatnik na rzecz podmiotu niemieckiego jest opodatkowana w Polsce, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 3 pkt 1 ustawy czyli w miejscu rozpoczęcia transportu towarów.

Dla rozpoznania, czy przedmiotowa dostawa stanowi dla Wnioskodawcy eksport towarów, należy odnieść się do przepisu art. 2 pkt 8 ustawy. Zgodnie z wyrażoną w tym przepisie definicją, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a)

dostawcę lub na jego rzecz, lub,

b)

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

W opisanej przez Spółkę sytuacji, towary przemieszczane są bezpośrednio z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty, zatem dla Spółki z tytułu dokonania ww. transakcji wystąpi eksport towarów. Ze względu na fakt, iż towary wywożone są z terytorium kraju przez przewoźnika, działającego na rzecz nabywcy, ww. dostawa stanowi eksport pośredni. W myśl art. 41 ust. 4 ustawy w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a), stawka podatku wynosi 0%. Zgodnie z ust. 11 cyt. przepisu przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b), jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Należy zaznaczyć, że w ustawie nie określono formy dokumentu, potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. W związku z powyższym dla rozstrzygnięcia powyższej kwestii należy odwołać się do przepisów celnych. Zgodnie z art. 205 ust. 1 Rozporządzenia Komisji (EWG) Nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy - Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 253 z 11 października 1993 r.), dokumentem, na którym następuje potwierdzenie eksportu towarów, stosowanym w przypadku przepływu towarów pomiędzy Wspólnotą Europejską a państwami trzecimi jest Jednolity Dokument Administracyjny (SAD). Stosownie do art. 793 ust. 3 ww. Rozporządzenia Komisji (EWG) Nr 2454/93, urząd celny wyjścia upewnia się, czy przedstawione towary są towarami zgłoszonymi oraz nadzoruje ich fizyczny wywóz. Fakt fizycznego wywozu towarów właściwy urząd celny potwierdza na odwrotnej stronie egzemplarza SAD 3. Potwierdzenie wywozu przyjmuje formę pieczęci (urzędowo określonej w każdym z państw członkowskich) z nazwą urzędu celnego wyprowadzenia i datą tego wyprowadzenia.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że posiada on m.in. potwierdzoną przez urząd celny za zgodność z oryginałem kserokopię dokumentu SAD, potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Na powyższym dokumencie jest wykazana ilość towaru ogółem oraz jego waga brutto i netto, które pokrywają się z danymi wykazanymi na fakturze wystawionej przez Podatnika.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej zasady dotyczące dokumentowania eksportu towarów, należy stwierdzić, że posiadana przez Spółkę kserokopia dokument SAD stanowi dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 11, uprawniający do zastosowania stawki 0% dla przedmiotowej dostawy, jeżeli Spółka posiada go przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonała tej dostawy. Jednocześnie należy zaznaczyć, że powyższy przepis ustawy wymaga posiadania przez podatnika jedynie kopii dokumentu, z przepisu tego nie wynika jednak aby kopia ww. dokumentu musiała być potwierdzona za zgodność z oryginałem przez urząd celny. Jeżeli jednak przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy podatnik nie dysponuje stosownym dokumentem celnym, wówczas jest obowiązany do wykazania ww. dostawy jako opodatkowanej według stawki obowiązującej w kraju zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy. Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony powyżej upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument (art. 41 ust. 9 ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl