PUS.II/443/155/2005/JZ - Usługi obce a limit wydatków na reprezentację.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 4 października 2005 r. Podkarpacki Urząd Skarbowy w Rzeszowie PUS.II/443/155/2005/JZ Usługi obce a limit wydatków na reprezentację.

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 86 ust. 1, ust. 2, art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w odpowiedzi na zapytanie Podatnika z dnia 27.07.2005 r. (znak GP/18/05 z datą wpływu 29.07.2005 r.), uzupełnione pismem z dnia 28.09.2005 r., znak GP/25/05, dotyczące udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług w części dotyczącej odliczania naliczonego podatku od towarów i usług zawartego w fakturze dokumentującej zakup "usług obcych" na cele reprezentacji i reklamy niepublicznej, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w przedmiotowej sprawie za prawidłowe.

W dniu 29.07.2005 r. Spółka w tut. Urzędzie złożyła wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług. Z opisanego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż Spółka dokonuje zakupu "usług obcych" przeznaczanych na cele reprezentacji i reklamy niepublicznej. Wątpliwości Podatnika dotyczą prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług zawartego w fakturze dokumentującej zakup powyższych usług, w przypadku przekroczenia limitu skutkującego niemożliwością zaliczenia wydatków na ich nabycie do kosztów uzyskania przychodów w myśl przepisów ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 564 ze zm.). Zgodnie ze sposobem postępowania Podatnika (jego stanowiskiem w sprawie) w przypadku przekroczenia limitu wydatków skutkującym brakiem prawa zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów (0,25% przychodu) nie odlicza On podatku naliczonego zawartego w cenie ich nabycia.

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego uprzejmie informuje, iż:

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium RP. Przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się z kolei każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel). Z przepisu tego wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, co do zasady, odpłatne świadczenie usług, jednakże w art. 8 ust. 2 ustawodawca wskazał, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Z powyższego przepisu wynika, iż nieodpłatne świadczenie usług w okolicznościach ściśle określonych w powyższym przepisie zaliczono do odpłatnego świadczenia usług, a więc do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu stwierdzić należy, iż zakup "usług obcych" przeznaczonych na cele reprezentacji i reklamy nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług z uwagi przede wszystkim na fakt, iż z reguły czynności te (reprezentacja i reklama) są związane z prowadzonym przez Podatnika przedsiębiorstwem. W konsekwencji czynność taka nie podlega dokumentowaniu w drodze faktury wewnętrznej VAT, gdyż zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy faktury wewnętrzne wystawia się między innymi jako dokument potwierdzający czynności wymienione w art. 8 ust. 2, czyli świadczenia usług na cele niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Pomimo jednak iż zakup usług obcych przeznaczonych na reprezentacje i reklamę nie podlega, jak wyżej wskazano, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Spółce może przysługiwać co do zasady prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu tychże usług na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i 2, z czym nie łączy się obowiązek naliczenia podatku. Stosownie bowiem do art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika między innymi z tytułu nabycia towarów i usług. Reasumując, w przypadku zakupu usług obcych na potrzeby reprezentacji i reklamy (mającej zarówno charakter publiczny, jak i niepubliczny), w przypadku gdy zakup taki został udokumentowany fakturą VAT, to wykazany w niej podatek należny co do zasady dla Podatnika będzie stanowił podatek naliczony podlegający odliczeniu od podatku należnego.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Podatnika związanych z reprezentacją i reklamą niepubliczną, stwierdzić należy, iż zgodnie z przepisem art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem z podatku dochodowego. Z kolei stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 564 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Biorąc pod uwagę wspomniany wyżej przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz cyt. artykuł ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Podatnik nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług przekazywanych następnie na cele niepublicznej reprezentacji i reklamy w przypadku przekroczenia kwoty limitu określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (0,25% przychodu). Ponadto należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. Mając powyższe na uwadze, sposób postępowania Podatnika (stanowisko w sprawie) polegający na nieodliczaniu naliczonego podatku od towarów i usług zawartego fakturach zakupu "usług obcych" w celach reprezentacji i reklamy po przekroczeniu limitu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (0,25% przychodu), należy uznać za prawidłowy. Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji. Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku Podatnika, tj. 29.07.2005 r., i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów.

Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1. Zażalenie należy zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia za pośrednictwem organu, który je wydał. Zażalenie winno zawierać zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl